Summary: | Varhaiskasvatuksen lastenhoitajilla on keskeinen asema osana varhaiskasvatuksen moniammatillista tiimiä. Heidän työnkuvansa ja asemansa on kuitenkin jäänyt vähälle huomiolle varhaiskasvatukseen liittyvässä tutkimuksessa. Tässä tutkimuksessa selvitimme, miten lastenhoitajat asemoivat itsensä suhteessa moniammatillisen tiimin muihin jäseniin, sekä miten moniammatillisen tiimin muut jäsenet asemoivat lastenhoitajat varhaiskasvatuksen vuorohoidossa.
Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Asiantuntijuuden kehittyminen vuorohoidossa -tutkimushanketta. Tutkimuksen kontekstina toimi varhaiskasvatuksen vuorohoidossa työskenteleville suunnattu täydennyskoulutus. Aineisto koostui 14 pienryhmäkeskustelusta, joihin osallistui varhais-kasvatuksen ammattilaisia vuorohoitoa tarjoavista päiväkodeista ympäri Suomen.
Aineisto analysoitiin käyttäen diskurssianalyysiä, jonka avulla tunnistimme kaksi jännitteistä asemointia: lastenhoitajat aktiivisina osaajina ja toimijoina sekä lastenhoitajien alisteinen asema suhteessa muihin. Tulokset osoittivat lastenhoitajien olevan aktiivisia työyhteisön jäseniä. Heidän mahdollisuutensa toteuttaa työtään on kuitenkin sidottu muiden tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää alan eri koulutuksissa lisäämään ymmärrystä lastenhoitajien työnkuvasta ja asemasta osana suomalaista varhaiskasvatusta.
|