Lukiolaisten historiallisen empatian taidot vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita?

Historiallinen empatia on historian taito, jota lukion opetussuunnitelman mukaan opitaan ja harjoitellaan lukio-opetuksessa. Historiallinen empatia on lähestymistapa menneisyyden ihmisten ymmärtämiseen heidän oman aikansa kontekstissa. Tämä maisterintutkielma perustuu empiiriseen tutkimukseen ja se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moilanen, Olli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100487
_version_ 1826225704721711104
author Moilanen, Olli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Moilanen, Olli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Moilanen, Olli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Moilanen, Olli
datasource_str_mv jyx
description Historiallinen empatia on historian taito, jota lukion opetussuunnitelman mukaan opitaan ja harjoitellaan lukio-opetuksessa. Historiallinen empatia on lähestymistapa menneisyyden ihmisten ymmärtämiseen heidän oman aikansa kontekstissa. Tämä maisterintutkielma perustuu empiiriseen tutkimukseen ja sen tarkoituksena on ottaa selvää lukiolaisten historiallisen empatian tasosta. Tutkimuskysymys on: Miten lukiolaisten historiallisen empatian osaaminen vastaa vuoden 2019 opetussuunnitelman asettamia oppiaineen tehtävää sekä tavoitteita? Tutkimuksen aineisto koostuu Jyväskylän Gradian lukioiden n. 50 opiskelijan vastauksista kyselylomakkeeseen. Lukiolaiset vastasivat monivalintakysymyksiin sekä tuottivat kirjallisia vastauksia, joissa he ottivat kantaa tehtäväaineistoon. Kysely ohjasi vastaajia ottamaan kantaa juuri historiallisen empatian kannalta olennaisiin asioihin. Aineiston analyysiin sovellettu tutkimusmenetelmä on pääosin laadullinen ja perustuu sisällönanalyysiin ja aikaisemman tutkimuksen käyttämiin luokituksiin historiallisen empatian tasoista ja näiden tasojen piirteistä. Tutkimustulosten mukaan vastaajilla oli keskimäärin tyydyttävät tai hyvät historiallisen empatian taidot. Taidot olivat sitä paremmat, mitä enemmän historiaa oli opiskeltu, mitä parempi opiskelumotivaatio oli sekä mitä enemmän opiskelija oli kiinnostunut historiasta aiheena. Tulosten perusteella lukiolaisten osaaminen suurelta osin vastasi opetussuunnitelman tavoitteita.
first_indexed 2025-02-27T21:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valtonen, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Moilanen, Olli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-27T07:33:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-27T07:33:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100487", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Historiallinen empatia on historian taito, jota lukion opetussuunnitelman mukaan opitaan ja harjoitellaan lukio-opetuksessa. Historiallinen empatia on l\u00e4hestymistapa menneisyyden ihmisten ymm\u00e4rt\u00e4miseen heid\u00e4n oman aikansa kontekstissa.\n\nT\u00e4m\u00e4 maisterintutkielma perustuu empiiriseen tutkimukseen ja sen tarkoituksena on ottaa selv\u00e4\u00e4 lukiolaisten historiallisen empatian tasosta. Tutkimuskysymys on: Miten lukiolaisten historiallisen empatian osaaminen vastaa vuoden 2019 opetussuunnitelman asettamia oppiaineen teht\u00e4v\u00e4\u00e4 sek\u00e4 tavoitteita?\nTutkimuksen aineisto koostuu Jyv\u00e4skyl\u00e4n Gradian lukioiden n. 50 opiskelijan vastauksista kyselylomakkeeseen. Lukiolaiset vastasivat monivalintakysymyksiin sek\u00e4 tuottivat kirjallisia vastauksia, joissa he ottivat kantaa teht\u00e4v\u00e4aineistoon. Kysely ohjasi vastaajia ottamaan kantaa juuri historiallisen empatian kannalta olennaisiin asioihin. Aineiston analyysiin sovellettu tutkimusmenetelm\u00e4 on p\u00e4\u00e4osin laadullinen ja perustuu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiin ja aikaisemman tutkimuksen k\u00e4ytt\u00e4miin luokituksiin historiallisen empatian tasoista ja n\u00e4iden tasojen piirteist\u00e4.\n\nTutkimustulosten mukaan vastaajilla oli keskim\u00e4\u00e4rin tyydytt\u00e4v\u00e4t tai hyv\u00e4t historiallisen empatian taidot. Taidot olivat sit\u00e4 paremmat, mit\u00e4 enemm\u00e4n historiaa oli opiskeltu, mit\u00e4 parempi opiskelumotivaatio oli sek\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n opiskelija oli kiinnostunut historiasta aiheena. Tulosten perusteella lukiolaisten osaaminen suurelta osin vastasi opetussuunnitelman tavoitteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-27T07:33:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-27T07:33:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historian taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historiallinen empatia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historian pedagogia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelman tavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten historiallisen empatian taidot : vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502272280", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empatia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100487
language fin
last_indexed 2025-02-27T21:00:52Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/19523058-f628-4ae2-bdfc-22df1591de4b\/download","text":"moilanen_lukiolaistenhistoriallisenempatiantaidot.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Moilanen, Olli Lukiolaisten historiallisen empatian taidot : vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita? historian taidot historiallinen empatia historian pedagogia opetussuunnitelman tavoitteet Suomen historia Finnish History lukio empatia historia opetussuunnitelmat
title Lukiolaisten historiallisen empatian taidot : vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita?
title_full Lukiolaisten historiallisen empatian taidot : vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita?
title_fullStr Lukiolaisten historiallisen empatian taidot : vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita? Lukiolaisten historiallisen empatian taidot : vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita?
title_full_unstemmed Lukiolaisten historiallisen empatian taidot : vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita? Lukiolaisten historiallisen empatian taidot : vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita?
title_short Lukiolaisten historiallisen empatian taidot
title_sort lukiolaisten historiallisen empatian taidot vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita
title_sub vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita?
title_txtP Lukiolaisten historiallisen empatian taidot : vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita?
topic historian taidot historiallinen empatia historian pedagogia opetussuunnitelman tavoitteet Suomen historia Finnish History lukio empatia historia opetussuunnitelmat
topic_facet Finnish History Suomen historia empatia historia historiallinen empatia historian pedagogia historian taidot lukio opetussuunnitelman tavoitteet opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100487 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502272280
work_keys_str_mv AT moilanenolli lukiolaistenhistoriallisenempatiantaidotvastaakolukiolaistenosaaminenopetussuunnite