Lukiolaisten historiallisen empatian taidot vastaako lukiolaisten osaaminen opetussuunnitelman tavoitteita?

Historiallinen empatia on historian taito, jota lukion opetussuunnitelman mukaan opitaan ja harjoitellaan lukio-opetuksessa. Historiallinen empatia on lähestymistapa menneisyyden ihmisten ymmärtämiseen heidän oman aikansa kontekstissa. Tämä maisterintutkielma perustuu empiiriseen tutkimukseen ja se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moilanen, Olli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100487
Description
Summary:Historiallinen empatia on historian taito, jota lukion opetussuunnitelman mukaan opitaan ja harjoitellaan lukio-opetuksessa. Historiallinen empatia on lähestymistapa menneisyyden ihmisten ymmärtämiseen heidän oman aikansa kontekstissa. Tämä maisterintutkielma perustuu empiiriseen tutkimukseen ja sen tarkoituksena on ottaa selvää lukiolaisten historiallisen empatian tasosta. Tutkimuskysymys on: Miten lukiolaisten historiallisen empatian osaaminen vastaa vuoden 2019 opetussuunnitelman asettamia oppiaineen tehtävää sekä tavoitteita? Tutkimuksen aineisto koostuu Jyväskylän Gradian lukioiden n. 50 opiskelijan vastauksista kyselylomakkeeseen. Lukiolaiset vastasivat monivalintakysymyksiin sekä tuottivat kirjallisia vastauksia, joissa he ottivat kantaa tehtäväaineistoon. Kysely ohjasi vastaajia ottamaan kantaa juuri historiallisen empatian kannalta olennaisiin asioihin. Aineiston analyysiin sovellettu tutkimusmenetelmä on pääosin laadullinen ja perustuu sisällönanalyysiin ja aikaisemman tutkimuksen käyttämiin luokituksiin historiallisen empatian tasoista ja näiden tasojen piirteistä. Tutkimustulosten mukaan vastaajilla oli keskimäärin tyydyttävät tai hyvät historiallisen empatian taidot. Taidot olivat sitä paremmat, mitä enemmän historiaa oli opiskeltu, mitä parempi opiskelumotivaatio oli sekä mitä enemmän opiskelija oli kiinnostunut historiasta aiheena. Tulosten perusteella lukiolaisten osaaminen suurelta osin vastasi opetussuunnitelman tavoitteita.