Autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa

Tässä tutkimuksessa tutkittiin autismikirjolle annettuja merkityksiä suomenkielisessä lastenkirjallisuudessa. Autismikirjon häiriö kuuluu neuropsykiatrisiin häiriöihin, ja sille tyypillistä ovat laajat ja pysyvät sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteet ja erityispiirteet, toistuva, rajoittunut ja jous...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kauppinen, Jasmine, Kytönen, Iida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100484
_version_ 1826225710568570880
author Kauppinen, Jasmine Kytönen, Iida
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kauppinen, Jasmine Kytönen, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kauppinen, Jasmine Kytönen, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kauppinen, Jasmine
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin autismikirjolle annettuja merkityksiä suomenkielisessä lastenkirjallisuudessa. Autismikirjon häiriö kuuluu neuropsykiatrisiin häiriöihin, ja sille tyypillistä ovat laajat ja pysyvät sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteet ja erityispiirteet, toistuva, rajoittunut ja joustamaton käytös sekä erityiset mielenkiinnon kohteet ja aktiviteetit. Autismikirjo on ajankohtainen aihe, sillä se on ollut viime aikoina paljon esillä mediassa ja erilaisissa kulttuurin tuotteissa. Tutkimusaineiston muodostivat kuusi 2020-luvulla julkaistua suomenkielistä lastenkirjaa. Aineisto kerättiin käyttäen kriteeriotantaa. Analyysimenetelmänä oli diskurssianalyysi, joka juontaa juurensa sosiaalisesta konstruktionismista. Tutkimuksessa tutkittiin sekä autismikirjolle annettuja merkityksiä että näissä diskursseissa autismikirjon henkilöhahmoille annettuja asemointeja. Tuloksina löydettiin viisi autismikirjoa kuvaavaa diskurssia ja niissä syntynyttä positiota: 1) diagnostinen diskurssi ja erilaisen positio, 2) diskriminatiivinen diskurssi ja ongelmapositio, 3) kehityksellinen diskurssi ja oppivan lapsen positio, 4) inklusiivinen diskurssi ja yhteisön hyväksytyn jäsenen positio sekä 5) hoidollinen diskurssi ja tukea tarvitsevan positio. Diagnostinen ja diskriminatiivinen diskurssi olivat aineistossa hallitsevia diskursseja. Näiden diskurssien korostuminen tuloksissa heijastelee lääketieteelliseen näkökulmaan nojautuvaa ajatusta autismikirjosta yhteiskunnassa vallitsevana. Näille vastakkaisen inklusiivisen diskurssin kaltainen myönteinen puhetapa voisi vahvistaa esimerkiksi kirjaa lukevan autismikirjolla olevan lapsen myönteistä minäkuvaa, ja jatkossa inklusiiviselle puhetavalle tarvittaisiinkin entistä enemmän jalansijaa kulttuurin tuotteissa.
first_indexed 2025-02-27T21:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Jasmine", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kyt\u00f6nen, Iida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-27T07:25:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-27T07:25:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100484", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin autismikirjolle annettuja merkityksi\u00e4 suomenkielisess\u00e4 lastenkirjallisuudessa. Autismikirjon h\u00e4iri\u00f6 kuuluu neuropsykiatrisiin h\u00e4iri\u00f6ihin, ja sille tyypillist\u00e4 ovat laajat ja pysyv\u00e4t sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteet ja erityispiirteet, toistuva, rajoittunut ja joustamaton k\u00e4yt\u00f6s sek\u00e4 erityiset mielenkiinnon kohteet ja aktiviteetit. Autismikirjo on ajankohtainen aihe, sill\u00e4 se on ollut viime aikoina paljon esill\u00e4 mediassa ja erilaisissa kulttuurin tuotteissa. \nTutkimusaineiston muodostivat kuusi 2020-luvulla julkaistua suomenkielist\u00e4 lastenkirjaa. Aineisto ker\u00e4ttiin k\u00e4ytt\u00e4en kriteeriotantaa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 oli diskurssianalyysi, joka juontaa juurensa sosiaalisesta konstruktionismista. Tutkimuksessa tutkittiin sek\u00e4 autismikirjolle annettuja merkityksi\u00e4 ett\u00e4\nn\u00e4iss\u00e4 diskursseissa autismikirjon henkil\u00f6hahmoille annettuja asemointeja. Tuloksina l\u00f6ydettiin viisi autismikirjoa kuvaavaa diskurssia ja niiss\u00e4 syntynytt\u00e4 positiota: 1) diagnostinen diskurssi ja erilaisen positio, 2) diskriminatiivinen diskurssi ja ongelmapositio, 3) kehityksellinen diskurssi ja oppivan lapsen positio, \n4) inklusiivinen diskurssi ja yhteis\u00f6n hyv\u00e4ksytyn j\u00e4senen positio sek\u00e4 5) hoidollinen diskurssi ja tukea tarvitsevan positio. Diagnostinen ja diskriminatiivinen diskurssi olivat aineistossa hallitsevia diskursseja. N\u00e4iden diskurssien korostuminen tuloksissa heijastelee l\u00e4\u00e4ketieteelliseen n\u00e4k\u00f6kulmaan nojautuvaa ajatusta autismikirjosta yhteiskunnassa vallitsevana. N\u00e4ille vastakkaisen inklusiivisen diskurssin kaltainen my\u00f6nteinen puhetapa voisi vahvistaa esimerkiksi kirjaa lukevan autismikirjolla olevan lapsen my\u00f6nteist\u00e4 min\u00e4kuvaa, ja jatkossa inklusiiviselle puhetavalle tarvittaisiinkin entist\u00e4 enemm\u00e4n jalansijaa kulttuurin tuotteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-27T07:25:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-27T07:25:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502272277", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismikirjon h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100484
language fin
last_indexed 2025-02-27T21:00:52Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8a793ea2-19b3-4001-9bdc-99f452adc2d8\/download","text":"Kauppinen ja Kyt\u00f6nen pro gradu-tutkielma.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppinen, Jasmine Kytönen, Iida Autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa positio Erityispedagogiikka Special Education diskurssi autismikirjon häiriöt lastenkirjallisuus
title Autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa
title_full Autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa
title_fullStr Autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa Autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa
title_full_unstemmed Autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa Autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa
title_short Autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa
title_sort autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa
title_txtP Autismikirjolle annetut merkitykset lastenkirjallisuudessa
topic positio Erityispedagogiikka Special Education diskurssi autismikirjon häiriöt lastenkirjallisuus
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education autismikirjon häiriöt diskurssi lastenkirjallisuus positio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100484 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502272277
work_keys_str_mv AT kauppinenjasmine autismikirjolleannetutmerkityksetlastenkirjallisuudessa