Oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus

Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee, miten oppijan kulttuuritaustaa on huomioitu tietotekniikan opetuksessa systemaattisen kirjallisuuskartoituksen avulla. Tavoitteena on luoda yleiskuva alan tutkimuksesta ja tunnistaa, millä tavoin kulttuurinen moninaisuus on huomioitu tietotekniikan opetuksen in...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pyykkönen, Kalle
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100423
_version_ 1826225692317057024
author Pyykkönen, Kalle
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pyykkönen, Kalle Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pyykkönen, Kalle Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pyykkönen, Kalle
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee, miten oppijan kulttuuritaustaa on huomioitu tietotekniikan opetuksessa systemaattisen kirjallisuuskartoituksen avulla. Tavoitteena on luoda yleiskuva alan tutkimuksesta ja tunnistaa, millä tavoin kulttuurinen moninaisuus on huomioitu tietotekniikan opetuksen interventioissa ja konteksteissa. Artikkeleita haettiin kahdeksasta tietokannasta hakulausekkeilla, jotka yhdistelivät kulttuurisesti merkityksellisen, responsiivisen ja ylläpitävän pedagogiikan käsitteitä sekä tietotekniikkaan liittyviä termejä. Tutkimukseen valikoitui mukaan 172 vertaisarvioitua tieteellisestä artikkelia. Artikkeleita analysoitiin luokittelemalla ne muun muassa julkaisukanavien, kouluasteiden, opetuskontekstien sekä kulttuurisen ulottuvuuden mukaan. Tulokset osoittavat, että kulttuurisesti merkityksellinen tietotekniikan opetuksen tutkimus painottuu Yhdysvaltoihin, ja keskittyy pääosin perus- ja toisen asteen koulutukseen. Interventioissa hyödynnetään usein oppijoiden kulttuurista taustaa esimerkkien, materiaalien ja teknologisten sovellusten kautta. Lisäksi tutkimuksessa korostuu kulttuurisesti responsiivisten ja ylläpitävien pedagogisten periaatteiden merkitys oppimisen saavutettavuuden ja merkityksellisyyden lisäämisessä, erityisesti aliedustettujen ryhmien osalta.
first_indexed 2025-02-25T21:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00f6tt\u00f6nen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pyykk\u00f6nen, Kalle", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-25T08:36:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-25T08:36:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100423", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma tarkastelee, miten oppijan kulttuuritaustaa on huomioitu tietotekniikan opetuksessa systemaattisen kirjallisuuskartoituksen avulla. Tavoitteena on luoda yleiskuva alan tutkimuksesta ja tunnistaa, mill\u00e4 tavoin kulttuurinen moninaisuus on huomioitu tietotekniikan opetuksen interventioissa ja konteksteissa.\nArtikkeleita haettiin kahdeksasta tietokannasta hakulausekkeilla, jotka yhdisteliv\u00e4t kulttuurisesti merkityksellisen, responsiivisen ja yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4n pedagogiikan k\u00e4sitteit\u00e4 sek\u00e4 tietotekniikkaan liittyvi\u00e4 termej\u00e4. Tutkimukseen valikoitui mukaan 172 vertaisarvioitua tieteellisest\u00e4 artikkelia. Artikkeleita analysoitiin luokittelemalla ne muun muassa julkaisukanavien, kouluasteiden, opetuskontekstien sek\u00e4 kulttuurisen ulottuvuuden mukaan.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 kulttuurisesti merkityksellinen tietotekniikan opetuksen tutkimus painottuu Yhdysvaltoihin, ja keskittyy p\u00e4\u00e4osin perus- ja toisen asteen koulutukseen. Interventioissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n usein oppijoiden kulttuurista taustaa esimerkkien, materiaalien ja teknologisten sovellusten kautta. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa korostuu kulttuurisesti responsiivisten ja yll\u00e4pit\u00e4vien pedagogisten periaatteiden merkitys oppimisen saavutettavuuden ja merkityksellisyyden lis\u00e4\u00e4misess\u00e4, erityisesti aliedustettujen ryhmien osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-02-25T08:36:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-25T08:36:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502252221", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologian maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Education Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100423
language fin
last_indexed 2025-02-25T21:00:52Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eb4132e6-c52e-46d6-a6ad-20a8bd1acaa4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202502252221.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pyykkönen, Kalle Oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus Koulutusteknologian maisteriohjelma Master's Degree Programme in Education Technology
title Oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_full Oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_fullStr Oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus Oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_full_unstemmed Oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus Oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_short Oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_sort oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus systemaattinen kirjallisuuskartoitus
title_txtP Oppijan kulttuuritaustan huomioiva tietotekniikan opetus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
topic Koulutusteknologian maisteriohjelma Master's Degree Programme in Education Technology
topic_facet Koulutusteknologian maisteriohjelma Master's Degree Programme in Education Technology
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100423 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502252221
work_keys_str_mv AT pyykkönenkalle oppijankulttuuritaustanhuomioivatietotekniikanopetussystemaattinenkirjallisuuskar