Yhteenveto: | Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee, miten oppijan kulttuuritaustaa on huomioitu tietotekniikan opetuksessa systemaattisen kirjallisuuskartoituksen avulla. Tavoitteena on luoda yleiskuva alan tutkimuksesta ja tunnistaa, millä tavoin kulttuurinen moninaisuus on huomioitu tietotekniikan opetuksen interventioissa ja konteksteissa.
Artikkeleita haettiin kahdeksasta tietokannasta hakulausekkeilla, jotka yhdistelivät kulttuurisesti merkityksellisen, responsiivisen ja ylläpitävän pedagogiikan käsitteitä sekä tietotekniikkaan liittyviä termejä. Tutkimukseen valikoitui mukaan 172 vertaisarvioitua tieteellisestä artikkelia. Artikkeleita analysoitiin luokittelemalla ne muun muassa julkaisukanavien, kouluasteiden, opetuskontekstien sekä kulttuurisen ulottuvuuden mukaan.
Tulokset osoittavat, että kulttuurisesti merkityksellinen tietotekniikan opetuksen tutkimus painottuu Yhdysvaltoihin, ja keskittyy pääosin perus- ja toisen asteen koulutukseen. Interventioissa hyödynnetään usein oppijoiden kulttuurista taustaa esimerkkien, materiaalien ja teknologisten sovellusten kautta. Lisäksi tutkimuksessa korostuu kulttuurisesti responsiivisten ja ylläpitävien pedagogisten periaatteiden merkitys oppimisen saavutettavuuden ja merkityksellisyyden lisäämisessä, erityisesti aliedustettujen ryhmien osalta.
|