”Reaaliaikainen ja riittävä tuki heti alusta lähtien.” ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielestä ja kielitietoisista käytänteistä

Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan ammatillisella toisella asteella työskentelevien yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielitietoisista käytänteistä, joiden avulla tuetaan aikuisina maahan muuttaneiden opiskelijoiden oppimista. Tutkielman kohderyhmänä ovat ne opettajat, jotka opettavat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kankainen, Meiju
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100418
_version_ 1826225728662798336
author Kankainen, Meiju
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kankainen, Meiju Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kankainen, Meiju Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kankainen, Meiju
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan ammatillisella toisella asteella työskentelevien yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielitietoisista käytänteistä, joiden avulla tuetaan aikuisina maahan muuttaneiden opiskelijoiden oppimista. Tutkielman kohderyhmänä ovat ne opettajat, jotka opettavat vähintään yhtä seuraavista oppimääristä: viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi, viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä, matematiikka ja matematiikan soveltaminen. Heidät on valittu kohderyhmäksi, sillä suomen kielen sekä matematiikan oppimisen tuen kehittämisen tarve on huomioitu myös valtakunnallisesti. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidulla verkkokyselyllä viidessä eri ammatillisessa oppilaitoksessa työskenteleviltä opettajilta, ja koostuu yhteensä 36 vastauksesta. Tutkimusmenetelmäksi on valittu teoriaohjaava sisällönanalyysi, joka mahdollistaa vastausten tarkastelemisen teoreettisten kytkentöjen kautta. Aineiston analyysissä on hyödynnetty myös ekologista lähestymistapaa ja huomiota on kiinnitetty ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuuteen, joka sisältää ajatuksen kielenoppimisen integroimisesta ammatillisiin käytänteisiin. Tutkielman tulosten perusteella yhteisten aineiden opettajat ovat varsin kielitietoisia ja pyrkivät tukemaan monin eri tavoin maahanmuuttotaustaisten aikuisten oppimista. Ajan ja resurssien puutteen koettiin kuitenkin haastavan opiskelijoiden yksilöllistä kohtaamista ja yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Myös opiskelijoiden vaihtelevien kielitaitoprofiileiden kerrottiin haastavan opetusta, sillä YTO-opintojen käsitettiin edellyttävän jo varsin hyvää suomen kielen taitoa. Opiskelijoiden lähtötaso tulisikin opettajien mukaan testata hyvissä ajoin jo ennen YTO-opintojen aloittamista, jolloin kielen oppimisen tuki voidaan kohdistaa heti ammatillisten opintojen alkuvaiheeseen. Lisäksi olisi tärkeää tarjota riittävästä S2-lähiopetusta ja raivata opiskelijoiden lukujärjestyksiin tilaa, jotta heidän on mahdollista osallistua esimerkiksi pajamuotoiseen S2-tukeen.
first_indexed 2025-02-24T21:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Honko, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kankainen, Meiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-24T13:00:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-24T13:00:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tarkastellaan ammatillisella toisella asteella ty\u00f6skentelevien yhteisten aineiden opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kielitietoisista k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4, joiden avulla tuetaan aikuisina maahan muuttaneiden opiskelijoiden oppimista. Tutkielman kohderyhm\u00e4n\u00e4 ovat ne opettajat, jotka opettavat v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yht\u00e4 seuraavista oppim\u00e4\u00e4rist\u00e4: viestint\u00e4 ja vuorovaikutus \u00e4idinkielell\u00e4, suomi, viestint\u00e4 ja vuorovaikutus \n\u00e4idinkielell\u00e4, suomi toisena kielen\u00e4, matematiikka ja matematiikan soveltaminen. Heid\u00e4t on valittu kohderyhm\u00e4ksi, sill\u00e4 suomen kielen sek\u00e4 matematiikan oppimisen tuen kehitt\u00e4misen tarve on huomioitu \nmy\u00f6s valtakunnallisesti. \nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoidulla verkkokyselyll\u00e4 viidess\u00e4 eri ammatillisessa oppilaitoksessa ty\u00f6skentelevilt\u00e4 opettajilta, ja koostuu yhteens\u00e4 36 vastauksesta. Tutkimusmenetelm\u00e4ksi on valittu teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, joka mahdollistaa vastausten tarkastelemisen teoreettisten kytkent\u00f6jen kautta. Aineiston analyysiss\u00e4 on hy\u00f6dynnetty my\u00f6s ekologista l\u00e4hestymistapaa ja huomiota on kiinnitetty ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuuteen, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 ajatuksen kielenoppimisen integroimisesta ammatillisiin k\u00e4yt\u00e4nteisiin. \nTutkielman tulosten perusteella yhteisten aineiden opettajat ovat varsin kielitietoisia ja pyrkiv\u00e4t tukemaan monin eri tavoin maahanmuuttotaustaisten aikuisten oppimista. Ajan ja resurssien puutteen koettiin kuitenkin haastavan opiskelijoiden yksil\u00f6llist\u00e4 kohtaamista ja yhteisty\u00f6t\u00e4 muiden opettajien kanssa. My\u00f6s opiskelijoiden vaihtelevien kielitaitoprofiileiden kerrottiin haastavan opetusta, sill\u00e4 YTO-opintojen k\u00e4sitettiin edellytt\u00e4v\u00e4n jo varsin hyv\u00e4\u00e4 suomen kielen taitoa. Opiskelijoiden l\u00e4ht\u00f6taso tulisikin opettajien mukaan testata hyviss\u00e4 ajoin jo ennen YTO-opintojen aloittamista, jolloin kielen oppimisen tuki \nvoidaan kohdistaa heti ammatillisten opintojen alkuvaiheeseen. Lis\u00e4ksi olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarjota riitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 S2-l\u00e4hiopetusta ja raivata opiskelijoiden lukuj\u00e4rjestyksiin tilaa, jotta heid\u00e4n on mahdollista osallistua esimerkiksi pajamuotoiseen S2-tukeen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-24T13:00:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-24T13:00:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttotaustaiset aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiset aineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielik\u00e4sitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dReaaliaikainen ja riitt\u00e4v\u00e4 tuki heti alusta l\u00e4htien.\u201d : ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kielest\u00e4 ja kielitietoisista k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502242218", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100418
language fin
last_indexed 2025-02-24T21:02:10Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/366244dc-06a1-416d-b7af-925cb8c20c6e\/download","text":"Opettajien k\u00e4sitykset kielitietoisista k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kankainen, Meiju ”Reaaliaikainen ja riittävä tuki heti alusta lähtien.” : ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielestä ja kielitietoisista käytänteistä maahanmuuttotaustaiset aikuiset yhteiset aineet kielikäsitys Suomen kieli Finnish kielitietoinen opetus ja kasvatus monilukutaito kielitaito maahanmuuttajat suomi toisena kielenä opetus aikuisopiskelu opettajat oppiaineet
title ”Reaaliaikainen ja riittävä tuki heti alusta lähtien.” : ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielestä ja kielitietoisista käytänteistä
title_full ”Reaaliaikainen ja riittävä tuki heti alusta lähtien.” : ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielestä ja kielitietoisista käytänteistä
title_fullStr ”Reaaliaikainen ja riittävä tuki heti alusta lähtien.” : ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielestä ja kielitietoisista käytänteistä ”Reaaliaikainen ja riittävä tuki heti alusta lähtien.” : ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielestä ja kielitietoisista käytänteistä
title_full_unstemmed ”Reaaliaikainen ja riittävä tuki heti alusta lähtien.” : ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielestä ja kielitietoisista käytänteistä ”Reaaliaikainen ja riittävä tuki heti alusta lähtien.” : ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielestä ja kielitietoisista käytänteistä
title_short ”Reaaliaikainen ja riittävä tuki heti alusta lähtien.”
title_sort reaaliaikainen ja riittävä tuki heti alusta lähtien ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielestä ja kielitietoisista käytänteistä
title_sub ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielestä ja kielitietoisista käytänteistä
title_txtP ”Reaaliaikainen ja riittävä tuki heti alusta lähtien.” : ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielestä ja kielitietoisista käytänteistä
topic maahanmuuttotaustaiset aikuiset yhteiset aineet kielikäsitys Suomen kieli Finnish kielitietoinen opetus ja kasvatus monilukutaito kielitaito maahanmuuttajat suomi toisena kielenä opetus aikuisopiskelu opettajat oppiaineet
topic_facet Finnish Suomen kieli aikuisopiskelu kielikäsitys kielitaito kielitietoinen opetus ja kasvatus maahanmuuttajat maahanmuuttotaustaiset aikuiset monilukutaito opettajat opetus oppiaineet suomi toisena kielenä yhteiset aineet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502242218
work_keys_str_mv AT kankainenmeiju reaaliaikainenjariittävätukihetialustalähtienammatillisenkoulutuksenyhteistenaine