Summary: | Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan ammatillisella toisella asteella työskentelevien yhteisten aineiden opettajien käsityksiä kielitietoisista käytänteistä, joiden avulla tuetaan aikuisina maahan muuttaneiden opiskelijoiden oppimista. Tutkielman kohderyhmänä ovat ne opettajat, jotka opettavat vähintään yhtä seuraavista oppimääristä: viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi, viestintä ja vuorovaikutus
äidinkielellä, suomi toisena kielenä, matematiikka ja matematiikan soveltaminen. Heidät on valittu kohderyhmäksi, sillä suomen kielen sekä matematiikan oppimisen tuen kehittämisen tarve on huomioitu
myös valtakunnallisesti.
Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidulla verkkokyselyllä viidessä eri ammatillisessa oppilaitoksessa työskenteleviltä opettajilta, ja koostuu yhteensä 36 vastauksesta. Tutkimusmenetelmäksi on valittu teoriaohjaava sisällönanalyysi, joka mahdollistaa vastausten tarkastelemisen teoreettisten kytkentöjen kautta. Aineiston analyysissä on hyödynnetty myös ekologista lähestymistapaa ja huomiota on kiinnitetty ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuuteen, joka sisältää ajatuksen kielenoppimisen integroimisesta ammatillisiin käytänteisiin.
Tutkielman tulosten perusteella yhteisten aineiden opettajat ovat varsin kielitietoisia ja pyrkivät tukemaan monin eri tavoin maahanmuuttotaustaisten aikuisten oppimista. Ajan ja resurssien puutteen koettiin kuitenkin haastavan opiskelijoiden yksilöllistä kohtaamista ja yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Myös opiskelijoiden vaihtelevien kielitaitoprofiileiden kerrottiin haastavan opetusta, sillä YTO-opintojen käsitettiin edellyttävän jo varsin hyvää suomen kielen taitoa. Opiskelijoiden lähtötaso tulisikin opettajien mukaan testata hyvissä ajoin jo ennen YTO-opintojen aloittamista, jolloin kielen oppimisen tuki
voidaan kohdistaa heti ammatillisten opintojen alkuvaiheeseen. Lisäksi olisi tärkeää tarjota riittävästä S2-lähiopetusta ja raivata opiskelijoiden lukujärjestyksiin tilaa, jotta heidän on mahdollista osallistua esimerkiksi pajamuotoiseen S2-tukeen.
|