Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta

Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä induktiovaiheen opettajien ammatillisesta sitoutumisesta suomalaisessa varhaiskasvatuskontekstissa. Sosiaaliseen konstruktionismiin pohjautuvassa diskurssianalyyttisessa tutkimuksessa selvitettiin, millaisia diskursseja induktiova...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaukonen, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100408
_version_ 1826225726287773696
author Kaukonen, Anni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaukonen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaukonen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaukonen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä induktiovaiheen opettajien ammatillisesta sitoutumisesta suomalaisessa varhaiskasvatuskontekstissa. Sosiaaliseen konstruktionismiin pohjautuvassa diskurssianalyyttisessa tutkimuksessa selvitettiin, millaisia diskursseja induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat konstruoivat yleisellä tasolla ammatillisesta sitoutumisesta. Tutkimusaineistona hyödynnettiin Varhaiskasvatuksen opettajaopintoihin ja varhaiskasvatusalaan sitoutuminen (SIMO) -hankkeen keräämää haastatteluaineistoa. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin yhdeksältä (n=9) induktiovaiheen työskentelystä kokemusta omaavalta varhaiskasvatuksen opettajalta. Haastatteluaineisto analysoitiin analyyttisellä diskurssianalyysillä. Tutkimuksessa tunnistettiin viisi ammatilliseen sitoutumiseen liittyvää diskurssia: ammatillisen tulevaisuuden polun diskurssi, lapsi-, työyhteisö- ja työolodiskurssi sekä ammatillisen kehittymisen diskurssi. Vain kolmasosa opettajista toi puheessaan selkeästi esiin haluaan pysyä ammatissa pitkän aikavälin suunnitelmissaan. Lapsidiskurssissa ammatillinen sitoutuminen näyttäytyi puheena ammatin merkityksellisyydestä, jota tuotiin esiin lapsen kasvuun, kehitykseen ja koko elämään paikantuvan puheen kautta. Työyhteisödiskurssissa työyhteisö ja siellä vallitseva ilmapiiri sekä työyhteisön tuki ja työolodiskurssissa alalla jaksaminen, henkilöstöresurssien riittävyys, työstä saatava palkka sekä ajan puute toteuttaa opettajan työtehtäviä tuotiin esiin ammatillisen sitoutumisen kannalta merkityksellisinä tekijöinä. Ammatillisen kehittymisen diskurssissa ammatillinen sitoutuminen näyttäytyi sekä haluna kehittyä ammatillisesti lisäopiskelun ja kouluttautumisen avulla että puheena työkontekstiin ja kandivaiheen opintoihin paikantuvasta kasvusta ja oppimisesta. Toisaalta lisäopinnot ja oppimisen halu ilmensivät myös halua suuntautua muuhun kuin varhaiskasvatuksen opettajan ammattiin työuran edetessä. Tutkimus tuotti uutta ja monipuolista ymmärrystä siitä, miten induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat puhuvat ammatillisesta sitoutumisesta. Tutkimuksessa tunnistettu ammatillisen kehittymisen diskurssi toi induktiovaiheen haasteellisuuteen keskittyvien tutkimusten rinnalle uudenlaista positiivista näkökulmaa. Tutkimuslöydösten pohjalta tuodaan esiin ehdotuksia, miten induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien ammatillista sitoutumista voitaisiin mahdollisesti tukea. Jatkossa aihetta olisi tärkeä tutkia lisää, jotta ammatin keskiöön, eli lapsiin ja heistä kumpuavaan ammatin merkityksellisyyteen, sitoutuneiden induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien ammattiin sitoutumista voitaisiin edistää.
first_indexed 2025-02-24T21:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaukonen, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-24T12:42:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-24T12:42:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100408", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 induktiovaiheen opettajien ammatillisesta sitoutumisesta suomalaisessa varhaiskasvatuskontekstissa. Sosiaaliseen konstruktionismiin pohjautuvassa diskurssianalyyttisessa tutkimuksessa selvitettiin, millaisia diskursseja induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat konstruoivat yleisell\u00e4 tasolla ammatillisesta sitoutumisesta. Tutkimusaineistona hy\u00f6dynnettiin Varhaiskasvatuksen opettajaopintoihin ja varhaiskasvatusalaan sitoutuminen (SIMO) -hankkeen ker\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4 haastatteluaineistoa. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin yhdeks\u00e4lt\u00e4 (n=9) induktiovaiheen ty\u00f6skentelyst\u00e4 kokemusta omaavalta varhaiskasvatuksen opettajalta. Haastatteluaineisto analysoitiin analyyttisell\u00e4 diskurssianalyysill\u00e4. Tutkimuksessa tunnistettiin viisi ammatilliseen sitoutumiseen liittyv\u00e4\u00e4 diskurssia:\nammatillisen tulevaisuuden polun diskurssi, lapsi-, ty\u00f6yhteis\u00f6- ja ty\u00f6olodiskurssi sek\u00e4 ammatillisen kehittymisen diskurssi. Vain kolmasosa opettajista toi puheessaan selke\u00e4sti esiin haluaan pysy\u00e4 ammatissa pitk\u00e4n aikav\u00e4lin suunnitelmissaan. Lapsidiskurssissa ammatillinen sitoutuminen n\u00e4ytt\u00e4ytyi puheena ammatin merkityksellisyydest\u00e4, jota tuotiin\nesiin lapsen kasvuun, kehitykseen ja koko el\u00e4m\u00e4\u00e4n paikantuvan puheen kautta. Ty\u00f6yhteis\u00f6diskurssissa ty\u00f6yhteis\u00f6 ja siell\u00e4 vallitseva ilmapiiri sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n tuki ja ty\u00f6olodiskurssissa alalla jaksaminen, henkil\u00f6st\u00f6resurssien riitt\u00e4vyys, ty\u00f6st\u00e4 saatava palkka sek\u00e4 ajan puute toteuttaa opettajan ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4 tuotiin esiin ammatillisen sitoutumisen kannalta merkityksellisin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4. Ammatillisen kehittymisen diskurssissa ammatillinen sitoutuminen n\u00e4ytt\u00e4ytyi sek\u00e4 haluna kehitty\u00e4 ammatillisesti lis\u00e4opiskelun ja kouluttautumisen avulla ett\u00e4 puheena ty\u00f6kontekstiin ja kandivaiheen opintoihin paikantuvasta kasvusta ja oppimisesta. Toisaalta lis\u00e4opinnot ja oppimisen halu ilmensiv\u00e4t my\u00f6s halua suuntautua muuhun kuin varhaiskasvatuksen opettajan ammattiin ty\u00f6uran edetess\u00e4. Tutkimus tuotti uutta ja monipuolista ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat puhuvat ammatillisesta sitoutumisesta. Tutkimuksessa tunnistettu ammatillisen kehittymisen diskurssi toi induktiovaiheen haasteellisuuteen keskittyvien tutkimusten rinnalle uudenlaista positiivista n\u00e4k\u00f6kulmaa. Tutkimusl\u00f6yd\u00f6sten pohjalta tuodaan esiin ehdotuksia, miten induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien ammatillista sitoutumista voitaisiin mahdollisesti tukea. Jatkossa aihetta olisi t\u00e4rke\u00e4 tutkia lis\u00e4\u00e4, jotta ammatin keski\u00f6\u00f6n, eli lapsiin ja heist\u00e4 kumpuavaan ammatin merkityksellisyyteen, sitoutuneiden induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien ammattiin sitoutumista voitaisiin edist\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-24T12:42:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-24T12:42:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "induktiovaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502242208", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100408
language fin
last_indexed 2025-02-24T21:01:12Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5df41f17-d788-4114-8dd2-f9924de434ce\/download","text":"Gradu_Kaukonen_Anni.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaukonen, Anni Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta induktiovaihe ammatillinen sitoutuminen Aikuiskasvatus Adult Education varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus diskurssi
title Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta
title_full Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta
title_fullStr Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta
title_full_unstemmed Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta
title_short Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta
title_sort induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta
title_txtP Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien diskursseja ammatillisesta sitoutumisesta
topic induktiovaihe ammatillinen sitoutuminen Aikuiskasvatus Adult Education varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus diskurssi
topic_facet Adult Education Aikuiskasvatus ammatillinen sitoutuminen diskurssi induktiovaihe varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100408 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502242208
work_keys_str_mv AT kaukonenanni induktiovaiheessaolevienvarhaiskasvatuksenopettajiendiskurssejaammatillisestasitout