Lapsen sukupuolen ja lukemisen minäpystyvyyden yhteys alkavaan lukutaitoon 1. luokalla
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia lapsen lukemisen minäpystyvyyden yhteyttä alkavaan lukutaitoon sekä sen kehittymiseen 1. luokalla. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, vaikuttaako lapsen sukupuoli lukemisen minäpystyvyyteen ja alkavaan lukutaitoon ja vaikuttaako se lukemisen minäpystyvyyd...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Master's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100407 |
Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia lapsen lukemisen minäpystyvyyden yhteyttä alkavaan lukutaitoon sekä sen kehittymiseen 1. luokalla. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, vaikuttaako lapsen sukupuoli lukemisen minäpystyvyyteen ja alkavaan lukutaitoon ja vaikuttaako se lukemisen minäpystyvyyden ja alkavan lukutaidon väliseen suhteeseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikön (Interlearn) Pieni Karhuseurantatutkimuksesta saatua aineistoa. Aineiston avulla tarkasteltiin 212:sta 1. luokkaa käyvän lapsen sukupuolen ja lukemisen minäpystyvyyden yhteyttä alkavaan lukutaitoon 1. luokan alusta sen puoliväliin. Aineisto analysoitiin ensin eksploratiivisella faktorianalyysillä ja tämän jälkeen hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan lukemisen minäpystyvyys on yhteydessä alkavaan lukutaitoon 1. luokan alussa ja puolivälissä. Lisäksi se on osittain yhteydessä lukutaidon kehittymiseen, mutta sitä voimakkaammin kehittymiseen on yhteydessä lukutaidon aikaisempi osaamisen taso. Sukupuoli ei missään kohtaa selitä lukemisen minäpystyvyyttä tai alkavaa lukutaitoa eikä se vaikuta niiden väliseen yhteyteen. Tutkimus täydentää aikaisempaa tietoa lukemisen
minäpystyvyyden roolista alkavan lukutaidon opettelussa ja sen kehittymisessä. Lisää tietoa lukemisen minäpystyvyyden roolista lukutaidon kehittymisessä kuitenkin tarvitaan.
|
---|