Alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alakouluikäisten oppilaiden fyysisen väkivallan ilmenemistä, syitä sekä sen vähentämistä eri asiantuntijoiden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineisto analysoit...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rautamies, Joona, Kälkäinen, Manu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100405
_version_ 1826225703038746624
author Rautamies, Joona Kälkäinen, Manu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rautamies, Joona Kälkäinen, Manu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rautamies, Joona Kälkäinen, Manu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rautamies, Joona
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alakouluikäisten oppilaiden fyysisen väkivallan ilmenemistä, syitä sekä sen vähentämistä eri asiantuntijoiden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Haastateltavia oli kuusi ja heistä jokainen työskenteli eri työtehtävässä. Asiantutijat koostuivat kasvatusalan työntekijöistä sekä muista ammattilaisista, jotka ovat osallisena oppilaiden väkivaltatilanteiden selvittelyissä, jatkotoimenpiteissä sekä ennaltaehkäisyssä. Tutkimus osoitti, että alakouluikäisten fyysinen väkivalta on lisääntynyt. Yleisimpiä väkivallan muotoja olivat lyöminen ja potkiminen. Syynä väkivaltaiselle käyttäytymiselle pidettiin oppilaan yksilöllisiä ominaisuuksia, kuten neuropsykologisia piirteitä, lääketieteellisiä diagnooseja sekä puutteellisia tunnetaitoja. Asiantuntijat nimesivät väkivaltaan puuttumisen keinoiksi muun muassa rangaistukset, koulun oppilashuollon, lastensuojeluilmoitukset ja kasvatuskeskustelut. Asiantuntijat pitivät moniammatillista yhteistyötä sekä pedagogisia keinoja tärkeänä ennaltaehkäisevänä tekijänä. Lisäksi nähtiin, että lasten tunneja vuorovaikutustaitoja kehittämällä voitaisiin ennaltaehkäistä väkivaltaisuutta. Tutkimus antaa tärkeää tietoa kasvavasta ja ajankohtaisesta ilmiöstä. Syyt lasten väkivaltaiselle käytökselle ovat moninaisia, mutta myös sen puuttumis- ja ennaltaehkäisytyössä on parantamisen varaa. Ensisijaisesti tulisi parantaa eri ammattilaisten välistä yhteistyötä ja kouluihin lisätä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta.
first_indexed 2025-02-24T21:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautamies, Joona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4lk\u00e4inen, Manu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-24T12:38:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-24T12:38:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100405", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 alakouluik\u00e4isten oppilaiden fyysisen v\u00e4kivallan ilmenemist\u00e4, syit\u00e4 sek\u00e4 sen v\u00e4hent\u00e4mist\u00e4 eri asiantuntijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin\npuolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Haastateltavia oli kuusi ja heist\u00e4 jokainen ty\u00f6skenteli eri ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4. Asiantutijat koostuivat kasvatusalan ty\u00f6ntekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4\nmuista ammattilaisista, jotka ovat osallisena oppilaiden v\u00e4kivaltatilanteiden selvittelyiss\u00e4, jatkotoimenpiteiss\u00e4 sek\u00e4 ennaltaehk\u00e4isyss\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 alakouluik\u00e4isten fyysinen v\u00e4kivalta on lis\u00e4\u00e4ntynyt.\nYleisimpi\u00e4 v\u00e4kivallan muotoja olivat ly\u00f6minen ja potkiminen. Syyn\u00e4 v\u00e4kivaltaiselle k\u00e4ytt\u00e4ytymiselle pidettiin oppilaan yksil\u00f6llisi\u00e4 ominaisuuksia, kuten neuropsykologisia piirteit\u00e4, l\u00e4\u00e4ketieteellisi\u00e4 diagnooseja sek\u00e4 puutteellisia tunnetaitoja. Asiantuntijat nimesiv\u00e4t v\u00e4kivaltaan puuttumisen keinoiksi muun muassa\nrangaistukset, koulun oppilashuollon, lastensuojeluilmoitukset ja kasvatuskeskustelut. Asiantuntijat pitiv\u00e4t moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 pedagogisia\nkeinoja t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ennaltaehk\u00e4isev\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi n\u00e4htiin, ett\u00e4 lasten tunneja vuorovaikutustaitoja kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 voitaisiin ennaltaehk\u00e4ist\u00e4 v\u00e4kivaltaisuutta.\nTutkimus antaa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa kasvavasta ja ajankohtaisesta ilmi\u00f6st\u00e4. Syyt\nlasten v\u00e4kivaltaiselle k\u00e4yt\u00f6kselle ovat moninaisia, mutta my\u00f6s sen puuttumis- ja\nennaltaehk\u00e4isyty\u00f6ss\u00e4 on parantamisen varaa. Ensisijaisesti tulisi parantaa eri ammattilaisten v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 ja kouluihin lis\u00e4t\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaitojen\nopetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-24T12:38:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-24T12:38:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakouluik\u00e4isten oppilaiden fyysinen v\u00e4kivalta ja sen v\u00e4hent\u00e4minen eri asiantuntijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502242205", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aggressiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100405
language fin
last_indexed 2025-02-24T21:01:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e39a0df4-fbeb-4a13-8282-48dbd266d90f\/download","text":"Gradu_vakivaltaisuus_Kalkainen_Rautamies.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautamies, Joona Kälkäinen, Manu Alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta fyysinen väkivalta Kasvatustiede Education alakoululaiset väkivalta aggressiivisuus oppilaat moniammatillisuus
title Alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta
title_full Alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta
title_fullStr Alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta Alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta
title_full_unstemmed Alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta Alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta
title_short Alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta
title_sort alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta
title_txtP Alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta
topic fyysinen väkivalta Kasvatustiede Education alakoululaiset väkivalta aggressiivisuus oppilaat moniammatillisuus
topic_facet Education Kasvatustiede aggressiivisuus alakoululaiset fyysinen väkivalta moniammatillisuus oppilaat väkivalta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100405 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502242205
work_keys_str_mv AT rautamiesjoona alakouluikäistenoppilaidenfyysinenväkivaltajasenvähentämineneriasiantuntijoidennä