Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat

Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvan eri osa-alueita ja niiden muodostumista. Tavoitteena on selvittää, miten opiskelijat kuvaavat matematiikkaa ja sen oppimista sekä millaisia käsityksiä heillä on itsestään matematiikan käyttäjänä sekä opettajana....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Äijänen, Heta, Äijänen, Ilona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100401
_version_ 1826225698710224896
author Äijänen, Heta Äijänen, Ilona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Äijänen, Heta Äijänen, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Äijänen, Heta Äijänen, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Äijänen, Heta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvan eri osa-alueita ja niiden muodostumista. Tavoitteena on selvittää, miten opiskelijat kuvaavat matematiikkaa ja sen oppimista sekä millaisia käsityksiä heillä on itsestään matematiikan käyttäjänä sekä opettajana. Lisäksi halutaan selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvien muutokseen. Tutkimusaineisto muodostuu 24 Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijan esseestä ja kolmesta puolistrukturoidusta haastattelusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen analyysimenetelminä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä hermeneuttista lähestymistapaa. Opiskelijat kuvasivat matematiikkaa muun muassa ongelmanratkaisuna, laskemisena ja päättelynä. Matematiikan oppiminen nähtiin tapahtuvan puhumalla sekä yhdessä toimimalla. Opiskelijoiden kuvailut itsestään matematiikan käyttäjinä jakautuivat myönteisiin, neutraaleihin sekä kielteisiin näkemyksiin. He korostivat opetuksen kuvailuissa oppilaslähtöisyyden ja erilaisten opetusmenetelmien merkitystä. Lisäksi opiskelijoiden matematiikkakuvan muutokseen vaikutti Jyväskylän yliopiston tarjoama matematiikan pedagogiikankurssi, jossa luennot ja demot nousivat merkittäviksi tekijöiksi tässä muutoksessa. Tutkimuksen mukaan luokanopettajaopiskelijat näkevät matematiikan, sen oppimisen ja opetuksen monipuolisina ilmiöinä. Lisäksi tutkimus osoittaa, että opiskelijoiden matematiikkakäsitykset ja opetukseen liittyvät näkemykset voivat poiketa toisistaan. Opiskelijoiden matematiikkakuvan muutokseen voidaan tämän tutkimuksen mukaan vaikuttaa opettajankoulutuksessa.
first_indexed 2025-02-24T21:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4hki\u00f6niemi, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Terhi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c4ij\u00e4nen, Heta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c4ij\u00e4nen, Ilona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-24T09:46:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-24T09:46:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100401", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on kuvailla luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvan eri osa-alueita ja niiden muodostumista. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten opiskelijat kuvaavat matematiikkaa ja sen oppimista sek\u00e4 millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 heill\u00e4 on itsest\u00e4\u00e4n matematiikan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 opettajana. Lis\u00e4ksi halutaan selvitt\u00e4\u00e4, millaiset tekij\u00e4t vaikuttavat luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvien muutokseen. \n\nTutkimusaineisto muodostuu 24 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajaopiskelijan esseest\u00e4 ja kolmesta puolistrukturoidusta haastattelusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 sek\u00e4 hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa. \n\nOpiskelijat kuvasivat matematiikkaa muun muassa ongelmanratkaisuna, laskemisena ja p\u00e4\u00e4ttelyn\u00e4. Matematiikan oppiminen n\u00e4htiin tapahtuvan puhumalla sek\u00e4 yhdess\u00e4 toimimalla. Opiskelijoiden kuvailut itsest\u00e4\u00e4n matematiikan k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4 jakautuivat my\u00f6nteisiin, neutraaleihin sek\u00e4 kielteisiin n\u00e4kemyksiin. He korostivat opetuksen kuvailuissa oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden ja erilaisten opetusmenetelmien merkityst\u00e4. Lis\u00e4ksi opiskelijoiden matematiikkakuvan muutokseen vaikutti Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston tarjoama matematiikan pedagogiikankurssi, jossa luennot ja demot nousivat merkitt\u00e4viksi tekij\u00f6iksi t\u00e4ss\u00e4 muutoksessa. \n\nTutkimuksen mukaan luokanopettajaopiskelijat n\u00e4kev\u00e4t matematiikan, sen oppimisen ja opetuksen monipuolisina ilmi\u00f6in\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimus osoittaa, ett\u00e4 opiskelijoiden matematiikkak\u00e4sitykset ja opetukseen liittyv\u00e4t n\u00e4kemykset voivat poiketa toisistaan. Opiskelijoiden matematiikkakuvan muutokseen voidaan t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan vaikuttaa opettajankoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-02-24T09:46:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-24T09:46:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikkakuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelija", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502242201", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100401
language fin
last_indexed 2025-02-24T21:03:06Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd53a5a1-a9ee-4d5c-871f-f831076ece5c\/download","text":"Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Äijänen, Heta Äijänen, Ilona Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat matematiikkakuva luokanopettajaopiskelija Luokanopettajakoulutus Teacher Education matematiikka opettajankoulutus opiskelijat
title Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat
title_full Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat
title_fullStr Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat
title_full_unstemmed Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat
title_short Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat
title_sort luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat
title_txtP Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat
topic matematiikkakuva luokanopettajaopiskelija Luokanopettajakoulutus Teacher Education matematiikka opettajankoulutus opiskelijat
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajaopiskelija matematiikka matematiikkakuva opettajankoulutus opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100401 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502242201
work_keys_str_mv AT äijänenheta luokanopettajaopiskelijoidenmatematiikkakuvat