Summary: | Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvan eri osa-alueita ja niiden muodostumista. Tavoitteena on selvittää, miten opiskelijat kuvaavat matematiikkaa ja sen oppimista sekä millaisia käsityksiä heillä on itsestään matematiikan käyttäjänä sekä opettajana. Lisäksi halutaan selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvien muutokseen.
Tutkimusaineisto muodostuu 24 Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijan esseestä ja kolmesta puolistrukturoidusta haastattelusta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen analyysimenetelminä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä hermeneuttista lähestymistapaa.
Opiskelijat kuvasivat matematiikkaa muun muassa ongelmanratkaisuna, laskemisena ja päättelynä. Matematiikan oppiminen nähtiin tapahtuvan puhumalla sekä yhdessä toimimalla. Opiskelijoiden kuvailut itsestään matematiikan käyttäjinä jakautuivat myönteisiin, neutraaleihin sekä kielteisiin näkemyksiin. He korostivat opetuksen kuvailuissa oppilaslähtöisyyden ja erilaisten opetusmenetelmien merkitystä. Lisäksi opiskelijoiden matematiikkakuvan muutokseen vaikutti Jyväskylän yliopiston tarjoama matematiikan pedagogiikankurssi, jossa luennot ja demot nousivat merkittäviksi tekijöiksi tässä muutoksessa.
Tutkimuksen mukaan luokanopettajaopiskelijat näkevät matematiikan, sen oppimisen ja opetuksen monipuolisina ilmiöinä. Lisäksi tutkimus osoittaa, että opiskelijoiden matematiikkakäsitykset ja opetukseen liittyvät näkemykset voivat poiketa toisistaan. Opiskelijoiden matematiikkakuvan muutokseen voidaan tämän tutkimuksen mukaan vaikuttaa opettajankoulutuksessa.
|