Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus

Mäkinen, T. 2025. Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielma, 112 s., 3 liitettä. Tässä laadullisessa tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Tuukka
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100397
_version_ 1826225744450158592
author Mäkinen, Tuukka
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Tuukka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Tuukka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Tuukka
datasource_str_mv jyx
description Mäkinen, T. 2025. Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielma, 112 s., 3 liitettä. Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään suomalaisten kestävyysurheilijoiden sponsoreiden näkemyksiin ja kokemuksiin sponsoroinnista. Tutkimuksessa syvennytään yksilö- ja kestävyysurheilijoiden sponsoroinnin motiiveihin, haasteisiin ja mahdollisuuksiin sekä sponsorointiyhteistyön sisältöön. Lisäksi tarkastellaan sponsorointikohteen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Sponsoreiden näkemysten tarkastelua pidetään tärkeänä, sillä suomalaisen huippu-urheilun rahoitus jää kansainvälisessä vertailussa jälkeen yksityisessä rahoituksessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan suomalaisen huippu-urheilun toimintaympäristöä ja yksilöurheilijoiden tulonmuodostusta. Tällä pohjustetaan sponsoroinnin merkitystä huippu-urheilulle ja erityisesti yksilöurheilijoille. Teoriaosuudessa avataan myös sponsoroinnin käsitettä, yritysten asettamia tavoitteita sponsoroinnille ja sponsorointikohteen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa perehdytään urheilusponsorointiin ja sen taustalla vaikuttaviin kehityssuuntiin. Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä teemahaastattelusta, joiden kohteena oli suomalaisten maajoukkuetason kestävyysurheilijoiden sponsoreiden edustajia. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja luokittelun keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan sponsorointikohteen valinnassa korostuivat näkyvyys, imagon yhdenmukaisuus, resurssit ja sponsoroinnin tavoitteet. Yksilöurheilijoiden sponsoroinnin motiiveja olivat erityisesti soveltuvuus suhdetoimintaan ja vaadittavat taloudelliset resurssit sekä lajista riippuen näkyvyys. Spesifisti kestävyysurheilijoiden valinnan motiiveina nousi-vat esille yhteensopivuus imagoon tai tuotteisiin sekä yritysjohdon mieltymykset. Yritysten ja yksilöurheilijoiden välinen yhteistyö painottui yrityksen maksamaan taloudelliseen tukeen urheilijan tarjoamaa näkyvyyttä vastaan. Yksilöurheilijoiden sponsoroinnin oli koettu edistäneen yrityksen tunnettavuutta ja brändimielikuvaa, joiden uskottiin vaikuttaneen positiivisesti taloudelliseen tulokseen. Haasteet liittyivät hyötyjen mittaamiseen ja riittämättömään näkyvyyteen. Riskeiksi haastateltavat kokivat urheilijoiden loukkaantumiset ja dopingin käytön, mutta eivät pitäneet näitä todennäköisinä. Johtopäätöksenä todetaan kohderyhmään lukeutuvien urheilijoiden näyttäytyvän tutkimuksessa houkuttelevina sponsorointikohteina. Yksilöurheilijoiden kilpailuetuja ovat kustannus-tehokkuus ja monipuoliset yhteistyömuodot. Sponsorin näkökulmasta yksilöurheilija voi edistää houkuttelevuuttaan sponsoroinnin kohteeksi sosiaalisella medialla, aktiivisella ja positiivisella asenteella sekä huolellisella valmistautumisella ennen potentiaalisen sponsorin tapaamista. Sponsoreilla näyttäisi myös olevan erilaisia odotuksia eri urheilulajien edustajille. Laajaa medianäkyvyyttä saavien lajien kohdalla korostuu näkyvyyden saaminen. Pienemmän medianäkyvyyden lajeissa odotukset painottuvat urheilijan osallistumiseen yrityk-sen tapahtumiin sekä esimerkiksi lajikokeiluiden ja luentojen pitämiseen. Asiasanat: huippu-urheilu, kestävyyslajit, sponsorointi, yksilöurheilu
first_indexed 2025-02-21T21:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Tuukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-21T14:04:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-21T14:04:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100397", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "M\u00e4kinen, T. 2025. Suomalaiset maajoukkuetason kest\u00e4vyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden n\u00e4kemyksi\u00e4 j\u00e4ljitt\u00e4v\u00e4 laadullinen tutkimus. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielma, 112 s., 3 liitett\u00e4.\n\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n suomalaisten kest\u00e4vyysurheilijoiden sponsoreiden n\u00e4kemyksiin ja kokemuksiin sponsoroinnista. Tutkimuksessa syvennyt\u00e4\u00e4n yksil\u00f6- ja kest\u00e4vyysurheilijoiden sponsoroinnin motiiveihin, haasteisiin ja mahdollisuuksiin sek\u00e4 sponsorointiyhteisty\u00f6n sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Lis\u00e4ksi tarkastellaan sponsorointikohteen valintaan vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Sponsoreiden n\u00e4kemysten tarkastelua pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 suomalaisen huippu-urheilun rahoitus j\u00e4\u00e4 kansainv\u00e4lisess\u00e4 vertailussa j\u00e4lkeen yksityisess\u00e4 rahoituksessa. \n\nTutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan suomalaisen huippu-urheilun toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja yksil\u00f6urheilijoiden tulonmuodostusta. T\u00e4ll\u00e4 pohjustetaan sponsoroinnin merkityst\u00e4 huippu-urheilulle ja erityisesti yksil\u00f6urheilijoille. Teoriaosuudessa avataan my\u00f6s sponsoroinnin k\u00e4sitett\u00e4, yritysten asettamia tavoitteita sponsoroinnille ja sponsorointikohteen valintaan vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi kirjallisuuskatsauksessa perehdyt\u00e4\u00e4n urheilusponsorointiin ja sen taustalla vaikuttaviin kehityssuuntiin. Tutkimusaineisto koostuu kymmenest\u00e4 teemahaastattelusta, joiden kohteena oli suomalaisten maajoukkuetason kest\u00e4vyysurheilijoiden sponsoreiden edustajia. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja luokittelun keinoin.\n\nTutkimuksen tulosten mukaan sponsorointikohteen valinnassa korostuivat n\u00e4kyvyys, imagon yhdenmukaisuus, resurssit ja sponsoroinnin tavoitteet. Yksil\u00f6urheilijoiden sponsoroinnin motiiveja olivat erityisesti soveltuvuus suhdetoimintaan ja vaadittavat taloudelliset resurssit sek\u00e4 lajista riippuen n\u00e4kyvyys. Spesifisti kest\u00e4vyysurheilijoiden valinnan motiiveina nousi-vat esille yhteensopivuus imagoon tai tuotteisiin sek\u00e4 yritysjohdon mieltymykset. Yritysten ja yksil\u00f6urheilijoiden v\u00e4linen yhteisty\u00f6 painottui yrityksen maksamaan taloudelliseen tukeen urheilijan tarjoamaa n\u00e4kyvyytt\u00e4 vastaan. Yksil\u00f6urheilijoiden sponsoroinnin oli koettu edist\u00e4neen yrityksen tunnettavuutta ja br\u00e4ndimielikuvaa, joiden uskottiin vaikuttaneen positiivisesti taloudelliseen tulokseen. Haasteet liittyiv\u00e4t hy\u00f6tyjen mittaamiseen ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4\u00e4n n\u00e4kyvyyteen. Riskeiksi haastateltavat kokivat urheilijoiden loukkaantumiset ja dopingin k\u00e4yt\u00f6n, mutta eiv\u00e4t pit\u00e4neet n\u00e4it\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isin\u00e4. \n\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 todetaan kohderyhm\u00e4\u00e4n lukeutuvien urheilijoiden n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n tutkimuksessa houkuttelevina sponsorointikohteina. Yksil\u00f6urheilijoiden kilpailuetuja ovat kustannus-tehokkuus ja monipuoliset yhteisty\u00f6muodot. Sponsorin n\u00e4k\u00f6kulmasta yksil\u00f6urheilija voi edist\u00e4\u00e4 houkuttelevuuttaan sponsoroinnin kohteeksi sosiaalisella medialla, aktiivisella ja positiivisella asenteella sek\u00e4 huolellisella valmistautumisella ennen potentiaalisen sponsorin tapaamista. Sponsoreilla n\u00e4ytt\u00e4isi my\u00f6s olevan erilaisia odotuksia eri urheilulajien edustajille. Laajaa median\u00e4kyvyytt\u00e4 saavien lajien kohdalla korostuu n\u00e4kyvyyden saaminen. Pienemm\u00e4n median\u00e4kyvyyden lajeissa odotukset painottuvat urheilijan osallistumiseen yrityk-sen tapahtumiin sek\u00e4 esimerkiksi lajikokeiluiden ja luentojen pit\u00e4miseen. \n\nAsiasanat: huippu-urheilu, kest\u00e4vyyslajit, sponsorointi, yksil\u00f6urheilu", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-02-21T14:04:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-21T14:04:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "125", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaiset maajoukkuetason kest\u00e4vyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden n\u00e4kemyksi\u00e4 j\u00e4ljitt\u00e4v\u00e4 laadullinen tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502212197", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikunnan yhteiskuntatieteiden maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Social Sciences of Sport", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100397
language fin
last_indexed 2025-02-21T21:00:43Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ef64458e-0b0b-452c-9d6d-aa4113657002\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202502212197.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Tuukka Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus Liikunnan yhteiskuntatieteiden maisteriohjelma Master's Degree Programme in Social Sciences of Sport
title Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus
title_full Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus
title_fullStr Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus
title_full_unstemmed Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus
title_short Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus
title_sort suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus
title_txtP Suomalaiset maajoukkuetason kestävyysurheilijat sponsorointikohteina: Sponsoreiden näkemyksiä jäljittävä laadullinen tutkimus
topic Liikunnan yhteiskuntatieteiden maisteriohjelma Master's Degree Programme in Social Sciences of Sport
topic_facet Liikunnan yhteiskuntatieteiden maisteriohjelma Master's Degree Programme in Social Sciences of Sport
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100397 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502212197
work_keys_str_mv AT mäkinentuukka suomalaisetmaajoukkuetasonkestävyysurheilijatsponsorointikohteinasponsoreidennäkem