Hur skriver sexorna på svenska? skriftliga språkfärdigheter i B1-svenska hos elever i årskurs 6 i Mellersta Finland

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaisen koulun kuudennen luokan oppilaat tuottavat tekstiä ruotsin kielellä. Tutkielmassa selvitettiin, mitkä piirteet luonnehtivat oppilaiden kirjoittamista B1-ruotsin ensimmäisen opiskeluvuoden aikana kiinnittämällä huomiota niihin kieliopin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Katainen, Janina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100359
_version_ 1826225736791359488
author Katainen, Janina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Katainen, Janina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Katainen, Janina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Katainen, Janina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaisen koulun kuudennen luokan oppilaat tuottavat tekstiä ruotsin kielellä. Tutkielmassa selvitettiin, mitkä piirteet luonnehtivat oppilaiden kirjoittamista B1-ruotsin ensimmäisen opiskeluvuoden aikana kiinnittämällä huomiota niihin kieliopin teemoihin, jotka aineistonkeruuhetkeen mennessä oli opiskeltu koulussa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka oppilaiden kielirepertuaarit näkyvät heidän tuottamissaan teksteissä. Tarkoituksena oli suhteuttaa oppilaiden taitoja opetussuunnitelman kirjallisen tuottamisen vaatimuksiin. Aineisto kerättiin helmikuussa 2024 Keski-Suomessa kahdessa koulussa teettämällä oppilaille kirjoitelmatehtävä. Yhteensä 64 oppilastekstiä analysoitiin käyttämällä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Analyysi toteutettiin performanssianalyysin keinoin kiinnittämällä huomiota siihen, mitä opiskelijat jo hallitsevat kielessä sekä siihen mikä opiskelijoille on vielä haastavaa. Tutkimuksen tulokset osoittavat oppilaiden kyvyn tuottaa tekstiä ruotsin kielellä ilman apuvälineitä. Suurin osa teksteistä oli sanamäärältään 30–59 sanaisia. Tekstit olivat luettavia ja sanoma välittyi. Oppilaiden monimuotoisista kielirepertuaareista teksteihin välittyi piirteitä suomen, englannin, saksan sekä espanjan kielistä. Oppilaat, joiden teksteihin välittyi piirteitä edellä mainituista kielistä, opiskelevat kyseisiä kieliä koulussa. Tyypillisimmin kielten vaikutus ilmeni yksittäisten sanojen hakemisena muista kielistä sellaisenaan, kirjoitusasultaan tai foneettiselta asultaan. Kieliopin osalta tutkittiin verbin preesens- ja perusmuotojen käyttöä sekä substantiivien määräisyyden hallitsemista erottamalla yksikön ja monikon sekä epämääräisen ja määräisen muodon toisistaan. Frekvenssit verbien ja substantiivien käytössä osoittavat, että oppilaat hallitsevat kyseiset koulussa opiskellut kielioppiteemat hyvin. Virheitä ilmeni tutkituissa kieliopin rakenteissa määrällisesti vähän verrattuna siihen, kuinka monesti oppilaat käyttivät rakenteita oikein.
first_indexed 2025-02-20T21:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Katainen, Janina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-20T11:03:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-20T11:03:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100359", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka suomalaisen koulun kuudennen luokan oppilaat\ntuottavat teksti\u00e4 ruotsin kielell\u00e4. Tutkielmassa selvitettiin, mitk\u00e4 piirteet luonnehtivat oppilaiden\nkirjoittamista B1-ruotsin ensimm\u00e4isen opiskeluvuoden aikana kiinnitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 huomiota niihin kieliopin\nteemoihin, jotka aineistonkeruuhetkeen menness\u00e4 oli opiskeltu koulussa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa\nselvitettiin, kuinka oppilaiden kielirepertuaarit n\u00e4kyv\u00e4t heid\u00e4n tuottamissaan teksteiss\u00e4. Tarkoituksena\noli suhteuttaa oppilaiden taitoja opetussuunnitelman kirjallisen tuottamisen vaatimuksiin. Aineisto\nker\u00e4ttiin helmikuussa 2024 Keski-Suomessa kahdessa koulussa teett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 oppilaille kirjoitelmateht\u00e4v\u00e4.\nYhteens\u00e4 64 oppilasteksti\u00e4 analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmi\u00e4. Analyysi\ntoteutettiin performanssianalyysin keinoin kiinnitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 huomiota siihen, mit\u00e4 opiskelijat jo hallitsevat\nkieless\u00e4 sek\u00e4 siihen mik\u00e4 opiskelijoille on viel\u00e4 haastavaa.\nTutkimuksen tulokset osoittavat oppilaiden kyvyn tuottaa teksti\u00e4 ruotsin kielell\u00e4 ilman\napuv\u00e4lineit\u00e4. Suurin osa teksteist\u00e4 oli sanam\u00e4\u00e4r\u00e4lt\u00e4\u00e4n 30\u201359 sanaisia. Tekstit olivat luettavia ja sanoma\nv\u00e4littyi. Oppilaiden monimuotoisista kielirepertuaareista teksteihin v\u00e4littyi piirteit\u00e4 suomen, englannin,\nsaksan sek\u00e4 espanjan kielist\u00e4. Oppilaat, joiden teksteihin v\u00e4littyi piirteit\u00e4 edell\u00e4 mainituista kielist\u00e4,\nopiskelevat kyseisi\u00e4 kieli\u00e4 koulussa. Tyypillisimmin kielten vaikutus ilmeni yksitt\u00e4isten sanojen\nhakemisena muista kielist\u00e4 sellaisenaan, kirjoitusasultaan tai foneettiselta asultaan.\nKieliopin osalta tutkittiin verbin preesens- ja perusmuotojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 substantiivien\nm\u00e4\u00e4r\u00e4isyyden hallitsemista erottamalla yksik\u00f6n ja monikon sek\u00e4 ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isen ja m\u00e4\u00e4r\u00e4isen muodon\ntoisistaan. Frekvenssit verbien ja substantiivien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 osoittavat, ett\u00e4 oppilaat hallitsevat kyseiset\nkoulussa opiskellut kielioppiteemat hyvin. Virheit\u00e4 ilmeni tutkituissa kieliopin rakenteissa m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti\nv\u00e4h\u00e4n verrattuna siihen, kuinka monesti oppilaat k\u00e4yttiv\u00e4t rakenteita oikein.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-20T11:03:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-20T11:03:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielirepertuaari", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "performanssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hur skriver sexorna p\u00e5 svenska? : skriftliga spr\u00e5kf\u00e4rdigheter i B1-svenska hos elever i \u00e5rskurs 6 i Mellersta Finland", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502202147", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100359
language swe
last_indexed 2025-02-20T21:01:46Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/07638bb4-65a7-455f-a58c-cd7704b49f0c\/download","text":"Magisteravhandling_Katainen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Katainen, Janina Hur skriver sexorna på svenska? : skriftliga språkfärdigheter i B1-svenska hos elever i årskurs 6 i Mellersta Finland kielirepertuaari performanssianalyysi Ruotsin kieli Swedish kielen oppiminen kirjoittaminen ruotsin kieli
title Hur skriver sexorna på svenska? : skriftliga språkfärdigheter i B1-svenska hos elever i årskurs 6 i Mellersta Finland
title_full Hur skriver sexorna på svenska? : skriftliga språkfärdigheter i B1-svenska hos elever i årskurs 6 i Mellersta Finland
title_fullStr Hur skriver sexorna på svenska? : skriftliga språkfärdigheter i B1-svenska hos elever i årskurs 6 i Mellersta Finland Hur skriver sexorna på svenska? : skriftliga språkfärdigheter i B1-svenska hos elever i årskurs 6 i Mellersta Finland
title_full_unstemmed Hur skriver sexorna på svenska? : skriftliga språkfärdigheter i B1-svenska hos elever i årskurs 6 i Mellersta Finland Hur skriver sexorna på svenska? : skriftliga språkfärdigheter i B1-svenska hos elever i årskurs 6 i Mellersta Finland
title_short Hur skriver sexorna på svenska?
title_sort hur skriver sexorna på svenska skriftliga språkfärdigheter i b1 svenska hos elever i årskurs 6 i mellersta finland
title_sub skriftliga språkfärdigheter i B1-svenska hos elever i årskurs 6 i Mellersta Finland
title_txtP Hur skriver sexorna på svenska? : skriftliga språkfärdigheter i B1-svenska hos elever i årskurs 6 i Mellersta Finland
topic kielirepertuaari performanssianalyysi Ruotsin kieli Swedish kielen oppiminen kirjoittaminen ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish kielen oppiminen kielirepertuaari kirjoittaminen performanssianalyysi ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100359 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502202147
work_keys_str_mv AT katainenjanina hurskriversexornapåsvenskaskriftligaspråkfärdigheterib1svenskahoseleveriårskurs6i