Yhteenveto: | Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaisen koulun kuudennen luokan oppilaat
tuottavat tekstiä ruotsin kielellä. Tutkielmassa selvitettiin, mitkä piirteet luonnehtivat oppilaiden
kirjoittamista B1-ruotsin ensimmäisen opiskeluvuoden aikana kiinnittämällä huomiota niihin kieliopin
teemoihin, jotka aineistonkeruuhetkeen mennessä oli opiskeltu koulussa. Lisäksi tutkimuksessa
selvitettiin, kuinka oppilaiden kielirepertuaarit näkyvät heidän tuottamissaan teksteissä. Tarkoituksena
oli suhteuttaa oppilaiden taitoja opetussuunnitelman kirjallisen tuottamisen vaatimuksiin. Aineisto
kerättiin helmikuussa 2024 Keski-Suomessa kahdessa koulussa teettämällä oppilaille kirjoitelmatehtävä.
Yhteensä 64 oppilastekstiä analysoitiin käyttämällä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Analyysi
toteutettiin performanssianalyysin keinoin kiinnittämällä huomiota siihen, mitä opiskelijat jo hallitsevat
kielessä sekä siihen mikä opiskelijoille on vielä haastavaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat oppilaiden kyvyn tuottaa tekstiä ruotsin kielellä ilman
apuvälineitä. Suurin osa teksteistä oli sanamäärältään 30–59 sanaisia. Tekstit olivat luettavia ja sanoma
välittyi. Oppilaiden monimuotoisista kielirepertuaareista teksteihin välittyi piirteitä suomen, englannin,
saksan sekä espanjan kielistä. Oppilaat, joiden teksteihin välittyi piirteitä edellä mainituista kielistä,
opiskelevat kyseisiä kieliä koulussa. Tyypillisimmin kielten vaikutus ilmeni yksittäisten sanojen
hakemisena muista kielistä sellaisenaan, kirjoitusasultaan tai foneettiselta asultaan.
Kieliopin osalta tutkittiin verbin preesens- ja perusmuotojen käyttöä sekä substantiivien
määräisyyden hallitsemista erottamalla yksikön ja monikon sekä epämääräisen ja määräisen muodon
toisistaan. Frekvenssit verbien ja substantiivien käytössä osoittavat, että oppilaat hallitsevat kyseiset
koulussa opiskellut kielioppiteemat hyvin. Virheitä ilmeni tutkituissa kieliopin rakenteissa määrällisesti
vähän verrattuna siihen, kuinka monesti oppilaat käyttivät rakenteita oikein.
|