Emotionaaliset reaktiot TikTokissa organisaatioon kohdistuvan kohun aikana

Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää, millaisia emotionaalisia reaktioita ilmenee TikTokissa organisaatioon kohdistuvan kohun aikana. Tutkielma on pääosin laadullinen sisällönanalyysi sekä osittain määrällinen tapaustutkimus. Aineisto koostui neljän TikTok-videon kommen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keränen, Ella
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100356
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää, millaisia emotionaalisia reaktioita ilmenee TikTokissa organisaatioon kohdistuvan kohun aikana. Tutkielma on pääosin laadullinen sisällönanalyysi sekä osittain määrällinen tapaustutkimus. Aineisto koostui neljän TikTok-videon kommenteista, joita lähetettiin aikavälillä 4.8.2023-30.10.2023. Emotionaalisten reaktioiden tulkintaa ohjasi neljän TikTok-videon sisällöt, jotka toimivat tämän tutkielman kontekstina. Neljä TikTok-videota käsittelee yksittäistä organisaatioon kohdistuvaa kohua, joten kyseessä on tapaustutkimus. Emotionaaliset reaktiot sosiaalisessa mediassa määritellään muodostuvan sanallisten sekä sanattomien vihjeiden kautta. Sanattomia vihjeitä TikTokissa ovat erilaiset emojit, joita käytetään sanallisten ilmaisujen yhteydessä. Sanalliset ilmaisut ovat kommenttien tekstimuotoiset sisällöt. Nämä yhdessä muodostavat merkityksiä erilaisista emotionaalisista reaktioista sosiaalisessa mediassa. Emotionaalisten reaktioiden ilmenemiseen vaikuttaa myös tietyt tekijät, jotka liittyvät kriisitiedon lähteeseen, taipumukseen levittää suusanallista viestintää ja kriisitiedon sisältöjen sävyyn. Laadullisen sisällönanalyysin avulla kommenteista tunnistettiin yhteensä seitsemän erilaista emotionaalista reaktiota joita olivat: viha, epävarmuus, pelko, halveksiminen, myötätunto, helpotus ja kunnioitus. Tulokset kuvaavat sitä, että tietyt sanavalinnat ja emojit näyttäisivät ilmentävän tiettyä emotionaalista reaktiota. Määrällisen tutkimusmenetelmän tulokset taas vaikuttivat siihen, että emotionaaliset reaktiot vaihtelivat riippuen missä vaiheessa kohua niitä ilmeni. Tämä tutkielma tarjoaa uutta tietoa siitä, millaisia emotionaaliset reaktiota ilmenee TikTokissa ja miten ne vaihtelevat kohun eri vaiheissa. Tunnistamalla kohulle tyypilliset piirteet organisaatio pystyy paremmin estämään kohujen kehittymistä todelliseksi kriisiksi. Kohujen ja siihen liittyvien emotionaalisten reaktioiden ymmärtäminen sosiaalisessa mediassa on organisaatioille merkityksellistä organisaation kriisien hallitsemiseksi ja maineen säilyttämiseksi.