Työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla

Tämän opinnäytetutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko työmuistilla yhteyttä matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana oppilailla, jotka oli valittu seulonnan kautta matematiikan oppimisvaikeuksien riskiryhmään. Tutkimukseen osallistui 78 suomea puhuvaa last...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Radmer, Jani
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100354
_version_ 1826225775180775424
author Radmer, Jani
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Radmer, Jani Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Radmer, Jani Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Radmer, Jani
datasource_str_mv jyx
description Tämän opinnäytetutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko työmuistilla yhteyttä matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana oppilailla, jotka oli valittu seulonnan kautta matematiikan oppimisvaikeuksien riskiryhmään. Tutkimukseen osallistui 78 suomea puhuvaa lasta, jotka jaettiin työmuistisuoriutumisen perusteella heikkoihin ja vahvoihin kahdella tavalla. Ryhmäjakojen perusteena käytettiin seuraavia tehtäviä: 1) numerosarjat eteenpäin, joka vaatii muuttumattoman tiedon lyhytkestoista muistamista ja siten vähemmän työmuistiprosessointia 2) numerosarjat taaksepäin, joka vaatii lukujen käänteiseen järjestykseen muokkaamisen vuoksi enemmän työmuistiprosessointia. Näillä kahdella tavalla muodostettuja ryhmiä vertailtiin keskenään yhteenlaskusujuvuudessa, lukujonotaidoissa ja pienten lukumäärien nopeassa tunnistamisessa ja nimeämisessä. Lisäksi vertailtiin eri ryhmäjaoilla saatuja tuloksia. Tulokset osoittivat, että työmuistilla ei ollut selkeää yhteyttä yhteenlaskusujuvuuteen. Sen sijaan tutkimuksessa löytyi työmuistin yhteys lukujonotaitoihin sekä pienten lukumäärien nopeaan tunnistamiseen ja nimeämiseen, mutta vain silloin, kun ryhmäjaon perusteena oli työmuistiprosessoinniltaan vaativampi tehtävä. Tulokset viittaavat siihen, että työmuistilla on yhteys matematiikan perustaitoihin ja niiden kehittymiseen matematiikan oppimisvaikeuksien riskiryhmään kuuluvilla oppilailla ensimmäisen kouluvuoden aikana. The aim of this thesis was to investigate whether working memory is associated with basic mathematical skills and their development during the first grade in students who had been identified as at risk for mathematical learning difficulties through an initial screening. The study involved 78 Finnish-speaking children, who were divided into weak and strong working memory groups in two ways based on the following tasks: 1) forward digit span, which requires short-term memory for static information and thus less working memory processing 2) backward digit span, which involves manipulating numbers into reverse order and therefore demands more working memory processing. The groups formed by these two methods were compared in terms of addition fluency, number sequence skills, and rapid identification and naming of small quantities. Additionally, the results obtained with different grouping methods were compared. The results showed no clear connection between working memory and addition fluency. However, a connection to number sequence skills and the rapid identification and naming of small quantities was found, but only when the grouping was based on the more demanding working memory processing task. These findings suggest that working memory is linked to basic mathematical skills and their development in first-grade students at risk for mathematical learning difficulties.
first_indexed 2025-02-20T21:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paananen, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Polet, Juho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Radmer, Jani", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-20T10:53:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-20T10:53:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100354", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n opinn\u00e4ytetutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko ty\u00f6muistilla yhteytt\u00e4 matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimm\u00e4isen luokan aikana oppilailla, jotka oli valittu seulonnan kautta matematiikan oppimisvaikeuksien riskiryhm\u00e4\u00e4n. Tutkimukseen osallistui 78 suomea puhuvaa lasta, jotka jaettiin ty\u00f6muistisuoriutumisen perusteella heikkoihin ja \nvahvoihin kahdella tavalla. Ryhm\u00e4jakojen perusteena k\u00e4ytettiin seuraavia teht\u00e4vi\u00e4: 1) numerosarjat eteenp\u00e4in, joka vaatii muuttumattoman tiedon lyhytkestoista muistamista ja siten v\u00e4hemm\u00e4n ty\u00f6muistiprosessointia 2) numerosarjat taaksep\u00e4in, joka vaatii lukujen k\u00e4\u00e4nteiseen \nj\u00e4rjestykseen muokkaamisen vuoksi enemm\u00e4n ty\u00f6muistiprosessointia. N\u00e4ill\u00e4 kahdella tavalla \nmuodostettuja ryhmi\u00e4 vertailtiin kesken\u00e4\u00e4n yhteenlaskusujuvuudessa, lukujonotaidoissa ja \npienten lukum\u00e4\u00e4rien nopeassa tunnistamisessa ja nime\u00e4misess\u00e4. Lis\u00e4ksi vertailtiin eri ryhm\u00e4jaoilla saatuja tuloksia. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 ty\u00f6muistilla ei ollut selke\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 yhteenlaskusujuvuuteen. Sen sijaan tutkimuksessa l\u00f6ytyi ty\u00f6muistin yhteys lukujonotaitoihin sek\u00e4 pienten lukum\u00e4\u00e4rien nopeaan tunnistamiseen ja nime\u00e4miseen, mutta vain silloin, kun ryhm\u00e4jaon perusteena oli ty\u00f6muistiprosessoinniltaan vaativampi teht\u00e4v\u00e4. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 ty\u00f6muistilla on yhteys matematiikan perustaitoihin ja niiden kehittymiseen matematiikan oppimisvaikeuksien riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvilla oppilailla ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this thesis was to investigate whether working memory is associated with basic \nmathematical skills and their development during the first grade in students who had been \nidentified as at risk for mathematical learning difficulties through an initial screening. The \nstudy involved 78 Finnish-speaking children, who were divided into weak and strong working \nmemory groups in two ways based on the following tasks: 1) forward digit span, which requires \nshort-term memory for static information and thus less working memory processing 2) backward digit span, which involves manipulating numbers into reverse order and therefore demands more working memory processing. The groups formed by these two methods were compared in terms of addition fluency, number sequence skills, and rapid identification and naming \nof small quantities. Additionally, the results obtained with different grouping methods were \ncompared. The results showed no clear connection between working memory and addition fluency. However, a connection to number sequence skills and the rapid identification and naming \nof small quantities was found, but only when the grouping was based on the more demanding \nworking memory processing task. These findings suggest that working memory is linked to \nbasic mathematical skills and their development in first-grade students at risk for mathematical \nlearning difficulties.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-20T10:53:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-20T10:53:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6muistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvilla lapsilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502202142", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muisti (kognitio)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100354
language fin
last_indexed 2025-02-20T21:01:46Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/804d123d-155d-4ec4-b22d-bb0d9427baaa\/download","text":"Ty\u00f6muistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimm\u00e4isen kou-luvuoden aikana matematiikan riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvilla lapsilla.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Radmer, Jani Työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla Psykologia Psychology matematiikka oppimisvaikeudet oppiminen muisti (kognitio) työmuisti matemaattiset taidot lapset (ikäryhmät)
title Työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla
title_full Työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla
title_fullStr Työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla Työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla
title_full_unstemmed Työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla Työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla
title_short Työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla
title_sort työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla
title_txtP Työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla
topic Psykologia Psychology matematiikka oppimisvaikeudet oppiminen muisti (kognitio) työmuisti matemaattiset taidot lapset (ikäryhmät)
topic_facet Psychology Psykologia lapset (ikäryhmät) matemaattiset taidot matematiikka muisti (kognitio) oppiminen oppimisvaikeudet työmuisti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100354 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502202142
work_keys_str_mv AT radmerjani työmuistinyhteysmatemaattisiinperustaitoihinjaniidenkehittymiseenensimmäisenkouluvuod