Yhteenveto: | Tämän opinnäytetutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko työmuistilla yhteyttä matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana oppilailla, jotka oli valittu seulonnan kautta matematiikan oppimisvaikeuksien riskiryhmään. Tutkimukseen osallistui 78 suomea puhuvaa lasta, jotka jaettiin työmuistisuoriutumisen perusteella heikkoihin ja
vahvoihin kahdella tavalla. Ryhmäjakojen perusteena käytettiin seuraavia tehtäviä: 1) numerosarjat eteenpäin, joka vaatii muuttumattoman tiedon lyhytkestoista muistamista ja siten vähemmän työmuistiprosessointia 2) numerosarjat taaksepäin, joka vaatii lukujen käänteiseen
järjestykseen muokkaamisen vuoksi enemmän työmuistiprosessointia. Näillä kahdella tavalla
muodostettuja ryhmiä vertailtiin keskenään yhteenlaskusujuvuudessa, lukujonotaidoissa ja
pienten lukumäärien nopeassa tunnistamisessa ja nimeämisessä. Lisäksi vertailtiin eri ryhmäjaoilla saatuja tuloksia. Tulokset osoittivat, että työmuistilla ei ollut selkeää yhteyttä yhteenlaskusujuvuuteen. Sen sijaan tutkimuksessa löytyi työmuistin yhteys lukujonotaitoihin sekä pienten lukumäärien nopeaan tunnistamiseen ja nimeämiseen, mutta vain silloin, kun ryhmäjaon perusteena oli työmuistiprosessoinniltaan vaativampi tehtävä. Tulokset viittaavat siihen, että työmuistilla on yhteys matematiikan perustaitoihin ja niiden kehittymiseen matematiikan oppimisvaikeuksien riskiryhmään kuuluvilla oppilailla ensimmäisen kouluvuoden aikana.
The aim of this thesis was to investigate whether working memory is associated with basic
mathematical skills and their development during the first grade in students who had been
identified as at risk for mathematical learning difficulties through an initial screening. The
study involved 78 Finnish-speaking children, who were divided into weak and strong working
memory groups in two ways based on the following tasks: 1) forward digit span, which requires
short-term memory for static information and thus less working memory processing 2) backward digit span, which involves manipulating numbers into reverse order and therefore demands more working memory processing. The groups formed by these two methods were compared in terms of addition fluency, number sequence skills, and rapid identification and naming
of small quantities. Additionally, the results obtained with different grouping methods were
compared. The results showed no clear connection between working memory and addition fluency. However, a connection to number sequence skills and the rapid identification and naming
of small quantities was found, but only when the grouping was based on the more demanding
working memory processing task. These findings suggest that working memory is linked to
basic mathematical skills and their development in first-grade students at risk for mathematical
learning difficulties.
|