Työmuistin yhteys matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan riskiryhmään kuuluvilla lapsilla

Tämän opinnäytetutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko työmuistilla yhteyttä matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana oppilailla, jotka oli valittu seulonnan kautta matematiikan oppimisvaikeuksien riskiryhmään. Tutkimukseen osallistui 78 suomea puhuvaa last...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Radmer, Jani
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100354
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän opinnäytetutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko työmuistilla yhteyttä matemaattisiin perustaitoihin ja niiden kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana oppilailla, jotka oli valittu seulonnan kautta matematiikan oppimisvaikeuksien riskiryhmään. Tutkimukseen osallistui 78 suomea puhuvaa lasta, jotka jaettiin työmuistisuoriutumisen perusteella heikkoihin ja vahvoihin kahdella tavalla. Ryhmäjakojen perusteena käytettiin seuraavia tehtäviä: 1) numerosarjat eteenpäin, joka vaatii muuttumattoman tiedon lyhytkestoista muistamista ja siten vähemmän työmuistiprosessointia 2) numerosarjat taaksepäin, joka vaatii lukujen käänteiseen järjestykseen muokkaamisen vuoksi enemmän työmuistiprosessointia. Näillä kahdella tavalla muodostettuja ryhmiä vertailtiin keskenään yhteenlaskusujuvuudessa, lukujonotaidoissa ja pienten lukumäärien nopeassa tunnistamisessa ja nimeämisessä. Lisäksi vertailtiin eri ryhmäjaoilla saatuja tuloksia. Tulokset osoittivat, että työmuistilla ei ollut selkeää yhteyttä yhteenlaskusujuvuuteen. Sen sijaan tutkimuksessa löytyi työmuistin yhteys lukujonotaitoihin sekä pienten lukumäärien nopeaan tunnistamiseen ja nimeämiseen, mutta vain silloin, kun ryhmäjaon perusteena oli työmuistiprosessoinniltaan vaativampi tehtävä. Tulokset viittaavat siihen, että työmuistilla on yhteys matematiikan perustaitoihin ja niiden kehittymiseen matematiikan oppimisvaikeuksien riskiryhmään kuuluvilla oppilailla ensimmäisen kouluvuoden aikana. The aim of this thesis was to investigate whether working memory is associated with basic mathematical skills and their development during the first grade in students who had been identified as at risk for mathematical learning difficulties through an initial screening. The study involved 78 Finnish-speaking children, who were divided into weak and strong working memory groups in two ways based on the following tasks: 1) forward digit span, which requires short-term memory for static information and thus less working memory processing 2) backward digit span, which involves manipulating numbers into reverse order and therefore demands more working memory processing. The groups formed by these two methods were compared in terms of addition fluency, number sequence skills, and rapid identification and naming of small quantities. Additionally, the results obtained with different grouping methods were compared. The results showed no clear connection between working memory and addition fluency. However, a connection to number sequence skills and the rapid identification and naming of small quantities was found, but only when the grouping was based on the more demanding working memory processing task. These findings suggest that working memory is linked to basic mathematical skills and their development in first-grade students at risk for mathematical learning difficulties.