Summary: | Tässä maisteritutkielmassa tarkastelen erityisen tuen tarvetta ja oppimisen tuen tapoja ja merkitystä musiikkialan toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Erityinen tuki ja oppimisen tuki ovat ajankohtaisia teemoja, jotka vaikuttavat koulutuksen eri tasoilla. Oppimisen tuki kattaa laajan kirjon tukimuotoja, kuten erityisopetusta, elämänhallintaan liittyviä tukikeinoja sekä pedagogista tukea, jotka on räätälöity opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin.
Tutkielmassa käsittelen erityisen tuen tarpeen lisääntymistä toisen asteen ammatillisissa opinnoissa, erityisesti musiikkialalla. Lisääntyvät tuen tarpeet tuovat mukanaan haasteita sekä opiskeluhuollolle että opettajien arkeen, sillä oppimisvaikeudet eivät enää rajoitu vain perinteisiin oppimisvaikeuksiin, vaan ilmenevät myös keskittymisen, sosiaalisuuden ja mielenterveyden alueilla. Lisäksi nuorten ja aikuisten pahoinvoinnin lisääntymisen myötä on korostettu varhaisen tuen merkitystä. Opettajilta odotetaan yhä enemmän kykyä järjestää inklusiivista opetusta, vaikka erityispedagogiikan koulutus ei aina sisälly opettajankoulutukseen.
Tämä tutkielma on toimintatutkimus, joka perustuu omaan käytännön kokemukseeni erityisopetuksen vastuuopettajana Ammattiopisto Gradialla. Tutkielma perustuu julkisista asiakirjoista ja tutkimuksista saatuihin taustatietoihin ja sen tavoitteena on oman työni ja työyhteisöni oppimisen tuen ja erityisen tuen osaamisen kehittäminen. Tutkielma tarjoaa tietoa ja käytännön työkaluja erityisestä tuesta musiikkialan toisen asteen koulutuksessa ja auttaa kehittämään erityisen tuen toimintatapoja.
|