"Elämä opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia" fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä

Opettajien käsityksillä opettamisesta ja oppimisesta on keskeinen merkitys korkeakouluopettajuudessa ja korkeakoulupedagogiikassa. Korkeakouluopetuksen haasteiksi ovat nousseet sellaisten menetelmien ja opetusstrategioiden kehittäminen, jotka tukevat opiskelijoiden oppimista. Fysioterapian opettajie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vallejo Medina, Teresa
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100266
_version_ 1826225734027313152
author Vallejo Medina, Teresa
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vallejo Medina, Teresa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vallejo Medina, Teresa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vallejo Medina, Teresa
datasource_str_mv jyx
description Opettajien käsityksillä opettamisesta ja oppimisesta on keskeinen merkitys korkeakouluopettajuudessa ja korkeakoulupedagogiikassa. Korkeakouluopetuksen haasteiksi ovat nousseet sellaisten menetelmien ja opetusstrategioiden kehittäminen, jotka tukevat opiskelijoiden oppimista. Fysioterapian opettajien ydinosaamiseen liittyy vahvasti opetuksellinen osaaminen ja ne valinnat, mitä tehdään oppimisen edistämiseksi. Fysioterapian opettajien opetus- ja oppimiskäsitysten tiedostaminen voi hyödyttää opetuksen laadullista kehittymistä sekä parantaa oppimistuloksia ja opiskelijatyytyväisyyttä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fysioterapian opettajien laadullisesti erilaisia käsityksiä opettamisesta ja oppimisesta sekä tarkastella käsitysten välisiä kriittisiä aspekteja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenografista tutkimushaastattelua ja analyysimenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin vuonna 2014 huhtikuun ja toukokuun aikana haastattelemalla 13 fysioterapian opettajaa kuudessa eri ammattikorkeakoulussa. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelmää käyttäen, jolloin fysioterapian opettajien käsitykset opettamisesta ja oppimisesta järjestäytyivät hierarkkisesti neljään kuvauskategoriaan ja viiteen läpileikkaavaan teemaan. Fysioterapian opettajien käsitykset ilmensivät oppimisen ja opettamisen olevan I) tiedon jakamista ja perusosaamisen varmistamista, 2) tiedon omaksumisen harjaannuttamista, 3) itsenäiseen päätöksentekoon ja toimintaan ohjaamista sekä 4) jatkuvaan oppimiseen ja yhteisölliseen kehittämiseen ohjaamista. Läpileikkaaviksi teemoiksi tunnistettiin pedagoginen toiminta, roolit, opettamisen ja oppimisen tavoite sekä tiedon rakentuminen. Kategorioiden laajentuessa niiden kriittisiksi aspekteiksi muodostuivat eri toimijoiden kompetenssin lisääntyminen, opiskelijoiden valtaantumisen lisääntyminen, fysioterapeuttisen osaamisen lisääntyminen sekä yhteistoimijuuden lisääntyminen. Tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapian koulutusohjelmien kehittämistyössä ja pedagogisessa suunnittelussa sekä opettajien oppimis- ja opetuskäsitysten kriittisessä tarkastelussa. How teachers understand teaching and learning plays a significant role in the teaching of higher education and in the pedagogy of higher education. The challenge faced by higher education is to find and develop methods and strategies that support the learning of the student. The teaching of physiotherapy is heavily linked with the knowledge of teaching and the choices that are made to advance learning. To become aware of the learning and teaching methods of the teachers of physiotherapy can be useful to advance qualitative development in teaching and it also may better the learning results and student satisfaction. The goal of this thesis was to investigate the different qualitative views teachers of physiotherapy have about teaching and learning and also to examine the critical aspects the views have in relation to each other. The study was conducted as a qualitative research using the phenomenographic interview research and analysis method. The research material was collected between April and May in 2014 by interviewing 13 different teachers, in six different Universities of Applied Sciences in Finland. The research material was analyzed by using the phenomenographic method of analysis thus organizing into four hierarchical descriptions of category and five cross-sectional themes. The teachers of physiotherapy views on teaching and learning were 1) to share knowledge and secure the basic competency of students, 2) for the students to become competent in absorbing knowledge, 3) guiding the students into independent decision and choice making 4) advance continuous learning and communal development guiding. The cross sectional themes were pedagogical activity, roles, the goal of teaching and learning and building knowledge. As the categories broaden their critical aspects were formed in increased competence by different actors, empowering students, the increase of competence in physiotherapy and the increase of cooperation. These results can be used in the development of degree programs and pedagogical planning in physiotherapy, and also in the critical examination of notions regarding teaching and learning.
first_indexed 2025-02-19T21:05:22Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuoskoski, Pirjo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vallejo Medina, Teresa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-19T06:54:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-19T06:54:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100266", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajien k\u00e4sityksill\u00e4 opettamisesta ja oppimisesta on keskeinen merkitys korkeakouluopettajuudessa ja korkeakoulupedagogiikassa. Korkeakouluopetuksen haasteiksi ovat nousseet sellaisten menetelmien ja opetusstrategioiden kehitt\u00e4minen, jotka tukevat opiskelijoiden oppimista. Fysioterapian opettajien ydinosaamiseen liittyy vahvasti opetuksellinen osaaminen ja ne valinnat, mit\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n oppimisen edist\u00e4miseksi. Fysioterapian opettajien opetus- ja oppimisk\u00e4sitysten tiedostaminen voi hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 opetuksen laadullista kehittymist\u00e4 sek\u00e4 parantaa oppimistuloksia ja opiskelijatyytyv\u00e4isyytt\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 fysioterapian opettajien laadullisesti erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 opettamisesta ja oppimisesta sek\u00e4 tarkastella k\u00e4sitysten v\u00e4lisi\u00e4 kriittisi\u00e4 aspekteja. \nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenografista tutkimushaastattelua ja analyysimenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin vuonna 2014 huhtikuun ja toukokuun aikana haastattelemalla 13 fysioterapian opettajaa kuudessa eri ammattikorkeakoulussa. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en, jolloin fysioterapian opettajien k\u00e4sitykset opettamisesta ja oppimisesta j\u00e4rjest\u00e4ytyiv\u00e4t hierarkkisesti nelj\u00e4\u00e4n kuvauskategoriaan ja viiteen l\u00e4pileikkaavaan teemaan. Fysioterapian opettajien k\u00e4sitykset ilmensiv\u00e4t oppimisen ja opettamisen olevan I) tiedon jakamista ja perusosaamisen varmistamista, 2) tiedon omaksumisen harjaannuttamista, 3) itsen\u00e4iseen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon ja toimintaan ohjaamista sek\u00e4 4) jatkuvaan oppimiseen ja yhteis\u00f6lliseen kehitt\u00e4miseen ohjaamista. L\u00e4pileikkaaviksi teemoiksi tunnistettiin pedagoginen toiminta, roolit, opettamisen ja oppimisen tavoite sek\u00e4 tiedon rakentuminen. Kategorioiden laajentuessa niiden kriittisiksi aspekteiksi muodostuivat eri toimijoiden kompetenssin lis\u00e4\u00e4ntyminen, opiskelijoiden valtaantumisen lis\u00e4\u00e4ntyminen, fysioterapeuttisen osaamisen lis\u00e4\u00e4ntyminen sek\u00e4 yhteistoimijuuden lis\u00e4\u00e4ntyminen. \nTuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 fysioterapian koulutusohjelmien kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4 ja pedagogisessa suunnittelussa sek\u00e4 opettajien oppimis- ja opetusk\u00e4sitysten kriittisess\u00e4 tarkastelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "How teachers understand teaching and learning plays a significant role in the teaching of higher education and in the pedagogy of higher education. The challenge faced by higher education is to find and develop methods and strategies that support the learning of the student. The teaching of physiotherapy is heavily linked with the knowledge of teaching and the choices that are made to advance learning. To become aware of the learning and teaching methods of the teachers of physiotherapy can be useful to advance qualitative development in teaching and it also may better the learning results and student satisfaction. The goal of this thesis was to investigate the different qualitative views teachers of physiotherapy have about teaching and learning and also to examine the critical aspects the views have in relation to each other. \nThe study was conducted as a qualitative research using the phenomenographic interview research and analysis method. The research material was collected between April and May in 2014 by interviewing 13 different teachers, in six different Universities of Applied Sciences in Finland. The research material was analyzed by using the phenomenographic method of analysis thus organizing into four hierarchical descriptions of category and five cross-sectional themes. The teachers of physiotherapy views on teaching and learning were 1) to share knowledge and secure the basic competency of students, 2) for the students to become competent in absorbing knowledge, 3) guiding the students into independent decision and choice making 4) advance continuous learning and communal development guiding. The cross sectional themes were pedagogical activity, roles, the goal of teaching and learning and building knowledge. As the categories broaden their critical aspects were formed in increased competence by different actors, empowering students, the increase of competence in physiotherapy and the increase of cooperation. \nThese results can be used in the development of degree programs and pedagogical planning in physiotherapy, and also in the critical examination of notions regarding teaching and learning.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-19T06:54:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-19T06:54:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"El\u00e4m\u00e4 opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia\" : fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen k\u00e4sityksist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502192044", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysioterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100266
language fin
last_indexed 2025-02-19T21:05:22Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vallejo Medina, Teresa "Elämä opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia" : fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä Fysioterapia Physiotherapy oppiminen opetus opettajat fysioterapia käsitykset opetusmenetelmät ammattikorkeakoulut
title "Elämä opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia" : fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä
title_full "Elämä opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia" : fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä
title_fullStr "Elämä opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia" : fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä "Elämä opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia" : fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä
title_full_unstemmed "Elämä opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia" : fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä "Elämä opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia" : fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä
title_short "Elämä opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia"
title_sort elämä opettaa ura opettaa ja aikaa on oppia fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä
title_sub fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä
title_txtP "Elämä opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia" : fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä
topic Fysioterapia Physiotherapy oppiminen opetus opettajat fysioterapia käsitykset opetusmenetelmät ammattikorkeakoulut
topic_facet Fysioterapia Physiotherapy ammattikorkeakoulut fysioterapia käsitykset opettajat opetus opetusmenetelmät oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100266 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502192044
work_keys_str_mv AT vallejomedinateresa elämäopettaauraopettaajaaikaaonoppiafenomenografinentutkimusfysioterapianope