"Elämä opettaa, ura opettaa ja aikaa on oppia" fenomenografinen tutkimus fysioterapian opettajien opettamisen ja oppimisen käsityksistä

Opettajien käsityksillä opettamisesta ja oppimisesta on keskeinen merkitys korkeakouluopettajuudessa ja korkeakoulupedagogiikassa. Korkeakouluopetuksen haasteiksi ovat nousseet sellaisten menetelmien ja opetusstrategioiden kehittäminen, jotka tukevat opiskelijoiden oppimista. Fysioterapian opettajie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vallejo Medina, Teresa
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100266
Description
Summary:Opettajien käsityksillä opettamisesta ja oppimisesta on keskeinen merkitys korkeakouluopettajuudessa ja korkeakoulupedagogiikassa. Korkeakouluopetuksen haasteiksi ovat nousseet sellaisten menetelmien ja opetusstrategioiden kehittäminen, jotka tukevat opiskelijoiden oppimista. Fysioterapian opettajien ydinosaamiseen liittyy vahvasti opetuksellinen osaaminen ja ne valinnat, mitä tehdään oppimisen edistämiseksi. Fysioterapian opettajien opetus- ja oppimiskäsitysten tiedostaminen voi hyödyttää opetuksen laadullista kehittymistä sekä parantaa oppimistuloksia ja opiskelijatyytyväisyyttä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fysioterapian opettajien laadullisesti erilaisia käsityksiä opettamisesta ja oppimisesta sekä tarkastella käsitysten välisiä kriittisiä aspekteja. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenografista tutkimushaastattelua ja analyysimenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin vuonna 2014 huhtikuun ja toukokuun aikana haastattelemalla 13 fysioterapian opettajaa kuudessa eri ammattikorkeakoulussa. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelmää käyttäen, jolloin fysioterapian opettajien käsitykset opettamisesta ja oppimisesta järjestäytyivät hierarkkisesti neljään kuvauskategoriaan ja viiteen läpileikkaavaan teemaan. Fysioterapian opettajien käsitykset ilmensivät oppimisen ja opettamisen olevan I) tiedon jakamista ja perusosaamisen varmistamista, 2) tiedon omaksumisen harjaannuttamista, 3) itsenäiseen päätöksentekoon ja toimintaan ohjaamista sekä 4) jatkuvaan oppimiseen ja yhteisölliseen kehittämiseen ohjaamista. Läpileikkaaviksi teemoiksi tunnistettiin pedagoginen toiminta, roolit, opettamisen ja oppimisen tavoite sekä tiedon rakentuminen. Kategorioiden laajentuessa niiden kriittisiksi aspekteiksi muodostuivat eri toimijoiden kompetenssin lisääntyminen, opiskelijoiden valtaantumisen lisääntyminen, fysioterapeuttisen osaamisen lisääntyminen sekä yhteistoimijuuden lisääntyminen. Tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapian koulutusohjelmien kehittämistyössä ja pedagogisessa suunnittelussa sekä opettajien oppimis- ja opetuskäsitysten kriittisessä tarkastelussa. How teachers understand teaching and learning plays a significant role in the teaching of higher education and in the pedagogy of higher education. The challenge faced by higher education is to find and develop methods and strategies that support the learning of the student. The teaching of physiotherapy is heavily linked with the knowledge of teaching and the choices that are made to advance learning. To become aware of the learning and teaching methods of the teachers of physiotherapy can be useful to advance qualitative development in teaching and it also may better the learning results and student satisfaction. The goal of this thesis was to investigate the different qualitative views teachers of physiotherapy have about teaching and learning and also to examine the critical aspects the views have in relation to each other. The study was conducted as a qualitative research using the phenomenographic interview research and analysis method. The research material was collected between April and May in 2014 by interviewing 13 different teachers, in six different Universities of Applied Sciences in Finland. The research material was analyzed by using the phenomenographic method of analysis thus organizing into four hierarchical descriptions of category and five cross-sectional themes. The teachers of physiotherapy views on teaching and learning were 1) to share knowledge and secure the basic competency of students, 2) for the students to become competent in absorbing knowledge, 3) guiding the students into independent decision and choice making 4) advance continuous learning and communal development guiding. The cross sectional themes were pedagogical activity, roles, the goal of teaching and learning and building knowledge. As the categories broaden their critical aspects were formed in increased competence by different actors, empowering students, the increase of competence in physiotherapy and the increase of cooperation. These results can be used in the development of degree programs and pedagogical planning in physiotherapy, and also in the critical examination of notions regarding teaching and learning.