Summary: | Musiikin ja kielen väliltä löytyy lukematon määrä yhtymäkohtia, niin rakenteellisia, kuin yhteiskunnallisesti ja kulttuurillisesti merkittäviäkin. Lisäksi useat tutkimukset ovat osoittaneet musiikin hyödyntämisen opetuksessa edistävän kielten oppimista sekä oppilaiden yleistä hyvinvointia ja ilmaisukykyä. Näistä tosiasioista huolimatta musiikin integroiminen kieltenopetukseen jää usein varsin pintapuoliseksi (Lappi, 2009) ja tarkoituksenmukaisesti laaditut metodit sekä oppikokonaisuudet ovat suhteellisen harvassa. Syiksi tähän esitetään usein resurssien puutetta ja erityisesti avoimesti tarjolla oleville sekä aiheeseen soveltuville oppimateriaaleille ja oppimiskokonaisuuksille on ollut kysyntää (Keskinen, 2014 & Torres Vila, 2021).
Tämä opinnäytetyö pyrkii vastaamaan tähän kysyntään kurssimuotoisen materiaalipaketin muodossa. Materiaalipaketti sisältää opettajille suunnatun kurssipohjan, jonka tavoitteina on luoda inspiroiva oppimisympäristö musiikin ja englannin kielen yhtäaikaiseen oppimiseen sekä edistää opetussuunnitelman mukaisten ainekohtaisten ja laaja-alaisten oppimistavoitteiden saavuttamista.
Molempien oppiaineiden tehokkaan käsittelyn mahdollistamiseksi materiaalipaketin teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen puolisko on rakennettu integratiivisen CLIL-opetusmetodin sekä musiikin- ja kieltenopettajan välisen yhteisopettajuuden (co-teaching) ympärille. Toisen puoliskon viitekehyksestä muodostavat toimivat Opetushallituksen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (EDUFI, 2014) esitetyt ainekohtaiset sekä laaja-alaiset oppimistavoitteet, joiden tarkoituksena on kehittää oppilaiden kykyä hahmottaa yhteyksiä oppiaineiden ja yleisten elämäntaitojen välillä sekä lisätä heidän valmiuksiaan hyödyntää jo opittua uusissa tilanteissa ja ympäristöissä.
Materiaalipaketin sisältämä, noin kymmentuntinen kurssi koostuu kuudesta toistensa varaan rakentuvasta osiosta ja on tarkoitettu toteutettavaksi osana alakoulun vuosiluokkien kolme-kuusi perusopetusta. Kohderyhmän määrittelystä huolimatta kurssi on kuitenkin rakenteeltaan ja sisällöltään sovitettavissa myös muille kohderyhmille.
|