Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle

Opettaja vaikuttaa tutkitusti oppilaan koulunkäyntiä koskeviin uskomuksiin, kuten oppijaminäkuvaan. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millainen merkitys opettajalla on alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle. Opettajan merkitystä tutkittiin arvioinnin ja palautteen, pedagogisten menet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laamanen, Niklas
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100150
_version_ 1826225711565766656
author Laamanen, Niklas
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laamanen, Niklas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laamanen, Niklas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laamanen, Niklas
datasource_str_mv jyx
description Opettaja vaikuttaa tutkitusti oppilaan koulunkäyntiä koskeviin uskomuksiin, kuten oppijaminäkuvaan. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millainen merkitys opettajalla on alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle. Opettajan merkitystä tutkittiin arvioinnin ja palautteen, pedagogisten menetelmien ja opettaja-oppilassuhteen näkökulmasta. Teoreettisen viitekehyksen keskiössä on Kirsti Tulamon (1993) määritelmä musiikillisesta minäkäsityksestä. Tämä laadullinen tutkimus pyrki vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Miten opettajan tekemä arviointi ja palautteen antaminen vaikuttavat oppilaan musiikilliseen minäkäsitykseen, 2) Miten opettajan pedagogiset menetelmät vaikuttavat oppilaan musiikilliseen minäkäsitykseen ja 3) Miten opettajan ja oppilaan välinen suhde vaikuttaa oppilaan musiikilliseen minäkäsitykseen? Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä (N = 5) erään koulun kuudennen luokan oppilasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa oli strukturoidun haastattelun piirteitä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysimenetelmää käyttäen. Tulokseksi saatiin, että opettaja vaikuttaa oppilaan musiikilliseen minäkäsitykseen arvioinnin ja palautteen, pedagogisten menetelmien sekä opettaja-oppilassuhteen kautta, mutta vaihtelevissa määrin. Tuloksien perusteella tehtiin johtopäätös siitä, että formatiivisella arvioinnilla on merkittävä rooli oppilaan musiikillisen minäkäsitykselle. Erityisesti kannustavan ja rohkaisevan palauteen havaittiin olevan oppilaiden uskomuksille tärkeää. Pedagogisista menetelmistä toistuvat työskentelymenetelmät havaittiin olevan merkityksellisiä musiikilliselle minäkäsitykselle. Opetustyyleistä opettajajohtoisella opettamisella oli merkittävämpi rooli kuin dialogisella opettamisella.
first_indexed 2025-02-11T21:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laamanen, Niklas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-11T07:00:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-11T07:00:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100150", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettaja vaikuttaa tutkitusti oppilaan koulunk\u00e4ynti\u00e4 koskeviin uskomuksiin, kuten oppijamin\u00e4kuvaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, millainen merkitys opettajalla on alakoululaisen musiikilliselle min\u00e4k\u00e4sitykselle. Opettajan merkityst\u00e4 tutkittiin arvioinnin ja palautteen, pedagogisten menetelmien ja opettaja-oppilassuhteen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Teoreettisen viitekehyksen keski\u00f6ss\u00e4 on Kirsti Tulamon (1993) m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 musiikillisesta min\u00e4k\u00e4sityksest\u00e4. \n\nT\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus pyrki vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Miten opettajan tekem\u00e4 arviointi ja palautteen antaminen vaikuttavat oppilaan musiikilliseen min\u00e4k\u00e4sitykseen, 2) Miten opettajan pedagogiset menetelm\u00e4t vaikuttavat oppilaan musiikilliseen min\u00e4k\u00e4sitykseen ja 3) Miten opettajan ja oppilaan v\u00e4linen suhde vaikuttaa oppilaan musiikilliseen min\u00e4k\u00e4sitykseen? Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla viitt\u00e4 (N = 5) er\u00e4\u00e4n koulun kuudennen luokan oppilasta. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua, jossa oli strukturoidun haastattelun piirteit\u00e4. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\n\nTulokseksi saatiin, ett\u00e4 opettaja vaikuttaa oppilaan musiikilliseen min\u00e4k\u00e4sitykseen arvioinnin ja palautteen, pedagogisten menetelmien sek\u00e4 opettaja-oppilassuhteen kautta, mutta vaihtelevissa m\u00e4\u00e4rin. Tuloksien perusteella tehtiin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s siit\u00e4, ett\u00e4 formatiivisella arvioinnilla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli oppilaan musiikillisen min\u00e4k\u00e4sitykselle. Erityisesti kannustavan ja rohkaisevan palauteen havaittiin olevan oppilaiden uskomuksille t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Pedagogisista menetelmist\u00e4 toistuvat ty\u00f6skentelymenetelm\u00e4t havaittiin olevan merkityksellisi\u00e4 musiikilliselle min\u00e4k\u00e4sitykselle. Opetustyyleist\u00e4 opettajajohtoisella opettamisella oli merkitt\u00e4v\u00e4mpi rooli kuin dialogisella opettamisella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-11T07:00:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-11T07:00:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle min\u00e4k\u00e4sitykselle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": "", "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502111939", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100150
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e3f93e30-f1ae-47a7-9547-d4baf81af5e9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202502111939.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laamanen, Niklas Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle musiikillinen minäkäsitys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 palaute opetus oppilaat arviointi musiikkikasvatus opettaja-oppilassuhde opettajat musiikkipedagogiikka
title Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle
title_full Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle
title_fullStr Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle
title_full_unstemmed Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle
title_short Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle
title_sort opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle
title_txtP Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle
topic musiikillinen minäkäsitys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 palaute opetus oppilaat arviointi musiikkikasvatus opettaja-oppilassuhde opettajat musiikkipedagogiikka
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi musiikillinen minäkäsitys musiikkikasvatus musiikkipedagogiikka opettaja-oppilassuhde opettajat opetus oppilaat palaute
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100150 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502111939
work_keys_str_mv AT laamanenniklas opettajanmerkitysalakoululaisenmusiikilliselleminäkäsitykselle