Opettajan merkitys alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle

Opettaja vaikuttaa tutkitusti oppilaan koulunkäyntiä koskeviin uskomuksiin, kuten oppijaminäkuvaan. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millainen merkitys opettajalla on alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle. Opettajan merkitystä tutkittiin arvioinnin ja palautteen, pedagogisten menet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laamanen, Niklas
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100150
Description
Summary:Opettaja vaikuttaa tutkitusti oppilaan koulunkäyntiä koskeviin uskomuksiin, kuten oppijaminäkuvaan. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millainen merkitys opettajalla on alakoululaisen musiikilliselle minäkäsitykselle. Opettajan merkitystä tutkittiin arvioinnin ja palautteen, pedagogisten menetelmien ja opettaja-oppilassuhteen näkökulmasta. Teoreettisen viitekehyksen keskiössä on Kirsti Tulamon (1993) määritelmä musiikillisesta minäkäsityksestä. Tämä laadullinen tutkimus pyrki vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Miten opettajan tekemä arviointi ja palautteen antaminen vaikuttavat oppilaan musiikilliseen minäkäsitykseen, 2) Miten opettajan pedagogiset menetelmät vaikuttavat oppilaan musiikilliseen minäkäsitykseen ja 3) Miten opettajan ja oppilaan välinen suhde vaikuttaa oppilaan musiikilliseen minäkäsitykseen? Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä (N = 5) erään koulun kuudennen luokan oppilasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa oli strukturoidun haastattelun piirteitä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysimenetelmää käyttäen. Tulokseksi saatiin, että opettaja vaikuttaa oppilaan musiikilliseen minäkäsitykseen arvioinnin ja palautteen, pedagogisten menetelmien sekä opettaja-oppilassuhteen kautta, mutta vaihtelevissa määrin. Tuloksien perusteella tehtiin johtopäätös siitä, että formatiivisella arvioinnilla on merkittävä rooli oppilaan musiikillisen minäkäsitykselle. Erityisesti kannustavan ja rohkaisevan palauteen havaittiin olevan oppilaiden uskomuksille tärkeää. Pedagogisista menetelmistä toistuvat työskentelymenetelmät havaittiin olevan merkityksellisiä musiikilliselle minäkäsitykselle. Opetustyyleistä opettajajohtoisella opettamisella oli merkittävämpi rooli kuin dialogisella opettamisella.