Summary: | Sosiaalinen media on lähes jokapäiväinen osa monen elämää nykypäivänä. Globaalissa maailmassa sosiaalinen media myös mahdollistaa erilaisten kielten ja kulttuureiden välisen vuorovaikutuksen, ja muita
kuin omaa kotikieltään, etenkin jos kotikieli ei ole englanti, näkee jatkuvasti. Englannin kielen status maailmanlaajuisena yhteiskielenä (lingua franca) on johtanut siihen, että erityisesti sosiaalisessa mediassa englanti on erittäin dominoiva kieli.
Aiemmat tutkimukset sosiaalisesta mediasta ja sen vaikutuksista kieleen ovat keskittyneet tietoiseen kielenoppimiseen sosiaalista mediaa käyttäen, mutta tässä tutkimuksessa keskitymme enemmän sosiaalisen
median tiedostamattomampiin vaikutuksiin henkilön kieleen, ja kuinka jatkuva, ehkä tiedostamatonkin
altistuminen kielelle vaikuttaa henkilön puhetapoihin ja kielenkäyttöön.
Tutkimus toteutettiin nettikyselyllä, jossa yliopisto-opiskelijoilta kysyttiin kysymyksiä liittyen heidän sosiaalisen median käyttökokemuksiinsa ja -tottumuksiinsa, kuinka he kokevat kielen näkyvän sosiaalisessa
mediassa ja tämän vaikutukset heidän omiin kielenkäyttötapoihinsa. Lisäksi kysely ja tutkimus tuovat
esille ajatuksen kielen omimisesta, joka oli kyselyn perusteella vielä hyvin monelle uusi ja vieras ajatus.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalinen media vaikuttaa huomattavasti henkilöiden kielenkäyttötottumuksiin ja erityisesti sanastoon, ja myös kuinka nämä erot vaihtelevat iän myötä. Eri kielten opiskelijoiden välillä olevat erot olivat erittäin pieniä, ja yllättävästi myös kielten ja muiden kuin kieltä opiskelevien
henkilöiden väliset erot olivat häviävän pieniä. Sosiaalisen median vaikutukset kieleen näkyivät lähinnä
sanaston kautta, ja suurimmiksi vaikuttajiksi tässä nousivat esille TikTok ja Instagram.
|