The ever-changing language of social media and how it impacts our everyday language use

Sosiaalinen media on lähes jokapäiväinen osa monen elämää nykypäivänä. Globaalissa maailmassa sosiaalinen media myös mahdollistaa erilaisten kielten ja kulttuureiden välisen vuorovaikutuksen, ja muita kuin omaa kotikieltään, etenkin jos kotikieli ei ole englanti, näkee jatkuvasti. Englannin kielen s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rundgren, Nico
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100113
Description
Summary:Sosiaalinen media on lähes jokapäiväinen osa monen elämää nykypäivänä. Globaalissa maailmassa sosiaalinen media myös mahdollistaa erilaisten kielten ja kulttuureiden välisen vuorovaikutuksen, ja muita kuin omaa kotikieltään, etenkin jos kotikieli ei ole englanti, näkee jatkuvasti. Englannin kielen status maailmanlaajuisena yhteiskielenä (lingua franca) on johtanut siihen, että erityisesti sosiaalisessa mediassa englanti on erittäin dominoiva kieli. Aiemmat tutkimukset sosiaalisesta mediasta ja sen vaikutuksista kieleen ovat keskittyneet tietoiseen kielenoppimiseen sosiaalista mediaa käyttäen, mutta tässä tutkimuksessa keskitymme enemmän sosiaalisen median tiedostamattomampiin vaikutuksiin henkilön kieleen, ja kuinka jatkuva, ehkä tiedostamatonkin altistuminen kielelle vaikuttaa henkilön puhetapoihin ja kielenkäyttöön. Tutkimus toteutettiin nettikyselyllä, jossa yliopisto-opiskelijoilta kysyttiin kysymyksiä liittyen heidän sosiaalisen median käyttökokemuksiinsa ja -tottumuksiinsa, kuinka he kokevat kielen näkyvän sosiaalisessa mediassa ja tämän vaikutukset heidän omiin kielenkäyttötapoihinsa. Lisäksi kysely ja tutkimus tuovat esille ajatuksen kielen omimisesta, joka oli kyselyn perusteella vielä hyvin monelle uusi ja vieras ajatus. Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalinen media vaikuttaa huomattavasti henkilöiden kielenkäyttötottumuksiin ja erityisesti sanastoon, ja myös kuinka nämä erot vaihtelevat iän myötä. Eri kielten opiskelijoiden välillä olevat erot olivat erittäin pieniä, ja yllättävästi myös kielten ja muiden kuin kieltä opiskelevien henkilöiden väliset erot olivat häviävän pieniä. Sosiaalisen median vaikutukset kieleen näkyivät lähinnä sanaston kautta, ja suurimmiksi vaikuttajiksi tässä nousivat esille TikTok ja Instagram.