Summary: | Yritysvastuullisuutta edellytetään yhä useammin eri sidosryhmien taholta. Vastuullisuussääntely on koskenut tyypillisemmin suuria yrityksiä, mutta EU:n vastuullisuussääntelyn kehittyminen koskettaa entistä enemmän myös pienempiä toimijoita. Pieniin ja keskisuuriin yrityksiin eli pk-yrityksiin kohdistuu vastuullisuusvaatimuksia paitsi suoran sääntelyn, myös arvoketjujen kautta, sillä suuryritykset ovat usein velvollisia laajentamaan omia standardejaan koko arvoketjuun.
Pankkien osalta vastuullisuuteen kannustaa niin asiakkaiden odotukset kuin EU:n vastuullista rahoitusta edistävä sääntelykin. Rahoitussääntelyn kehittyminen edellyttää pankeilta entistä laajempaa asiakasyritysten vastuullisuutta kuvaavaa raportointia, millä pyritään edesauttamaan rahoituksen allokointia vastuullisuusperusteisesti EU:n tavoitteiden mukaisesti.
Jotta pankki voi tukea pk-yrityksiä vastuullisuuskehityksessä, pankilla on oltava riittävä ymmärrys pk-yritysten nykyisestä vastuullisuustilanteesta sekä siitä, millaista tukea vastuullisuuden edistämisessä kaivataan. Tämä laadullinen tapaustutkimus selvittää POP Pankki -ryhmän suurimman pankin, Suomen Osuuspankin, pk-yritysasiakkaiden vastuullisuutta, sekä niiden suhdetta pankkiin vastuullisuuden näkökulmasta. Tämän perusteella tutkimuksessa selvitetään niitä keinoja, joilla pankki voi pyrkiä edistämään pk-yritysasiakkaidensa vastuullisuutta.
Tutkimuksen havaintojen mukaan pk-yrityksissä tunnistetaan melko hyvin vastuullisuuden merkitys kilpailuedun näkökulmasta. Pankin rooli vastuullisuuden tukijana ei ole pk-yritysten näkökulmasta itsestään selvää, vaikka pankkia pidetäänkin luotettavana ja itsessään vastuullisena toimijana. Paikallisesti toimivan pankin tulisi pystyä hyödyntää vahvuuksiaan läheisten, luottamukseen ja tiiviiseen kommunikaatioon perustuvien suhteiden ylläpitämisessä pk-yritysasiakkaisiin. Näin pankin on mahdollista lisätä ymmärrystä yksittäisten yritysten tilanteesta, mikä on edellytys vastuullisuutta edistävän tiedon jakamiselle ja toimenpiteiden toteuttamiselle.
|