Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi

Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millainen on presidenttiehdokkaalle vaalikampanjan aikana median välityksellä rakentuva johtajuuskuva. Aihe tuli ajankohtaiseksi, kun Suomen vuoden 2024 presidentinvaaleja edeltävä vaalikampanja alkoi ja presidenttiehdokkaat herättivät median kiinnost...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sirviö, Suvi
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100077
_version_ 1826225680556228608
author Sirviö, Suvi
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sirviö, Suvi Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sirviö, Suvi Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sirviö, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millainen on presidenttiehdokkaalle vaalikampanjan aikana median välityksellä rakentuva johtajuuskuva. Aihe tuli ajankohtaiseksi, kun Suomen vuoden 2024 presidentinvaaleja edeltävä vaalikampanja alkoi ja presidenttiehdokkaat herättivät median kiinnostuksen mahdollisina tulevina valtionjohtajina. Presidentiksi valikoitumista edeltävän vaalikampanjan aikana suuri yleisö muodostaa mielikuvia presidenttiehdokkaasta johtajana mediasta saadun tiedon perusteella. Tutkielma keskittyi median tuottamien johtajuuskuvien selvittämiseen, ei yksittäisen ehdokkaan johtajuuskuvan analysointiin. Tutkielman teoreettinen viitekehys yhdistää johtajuuskuvan, poliittisen johtajuuden erityispiirteet ja arkkityyppiteorian, joka tarjoaa näkökulman siihen, miten alitajuiset mallit vaikuttavat johtajuuden tulkintaan. Teoreettista viitekehystä hyödynnettiin kehyksenä aineiston analyysissä ja tulkinnassa. Tutkimusaineisto kerättiin heinä-elokuussa 2024 Helsingin Sanomien verkko-sivujen juttuarkistosta presidentinvaaleja koskevilla hakusanoilla. Tutkimus-aineisto koostui yhteensä 30 lehtijutusta, joiden analysointiin käytettiin diskurssianalyysiä. Diskurssianalyysin avulla aineistosta tunnistettiin kymmenen toistuvaa diskurssia, joiden tunnistettiin liittyvän joko politiikan tai yksityiselämän teemoihin. Diskurssit nimettiin sisällön ja kielellisten valintojen mukaan presidenttiehdokkaan johtajuutta kuvaavasti, kuten ”puolueensa edustaja” tai ”vakaa perhe-elämä”. Tutkielma osoittaa, että mediassa toistuvat diskurssit rakentavat presidenttiehdokkaalle moniulotteisen johtajuuskuvan, jossa yhdistyy politiikan ammattilaisuus ja yksityiselämä. Lisäksi voidaan todeta, että arkkityypit vaikuttavat siihen, mitä johtajuuden piirteitä mediassa korostetaan ja miten niitä kielellisesti konstruoidaan, heijastaen alitajuisia malleja, jotka ohjaavat sekä median että yleisön käsityksiä johtajuudesta.
first_indexed 2025-02-07T21:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sorsa, Virpi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sirvi\u00f6, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-07T09:27:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-07T09:27:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100077", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen on presidenttiehdokkaalle vaalikampanjan aikana median v\u00e4lityksell\u00e4 rakentuva johtajuuskuva. Aihe tuli ajankohtaiseksi, kun Suomen vuoden 2024 presidentinvaaleja edelt\u00e4v\u00e4 vaalikampanja alkoi ja presidenttiehdokkaat her\u00e4ttiv\u00e4t median kiinnostuksen mahdollisina tulevina valtionjohtajina. Presidentiksi valikoitumista edelt\u00e4v\u00e4n vaalikampanjan aikana suuri yleis\u00f6 muodostaa mielikuvia presidenttiehdokkaasta johtajana mediasta saadun tiedon perusteella. Tutkielma keskittyi median tuottamien johtajuuskuvien selvitt\u00e4miseen, ei yksitt\u00e4isen ehdokkaan johtajuuskuvan analysointiin. Tutkielman teoreettinen viitekehys yhdist\u00e4\u00e4 johtajuuskuvan, poliittisen johtajuuden erityispiirteet ja arkkityyppiteorian, joka tarjoaa n\u00e4k\u00f6kulman siihen, miten alitajuiset mallit vaikuttavat johtajuuden tulkintaan. Teoreettista viitekehyst\u00e4 hy\u00f6dynnettiin kehyksen\u00e4 aineiston analyysiss\u00e4 ja tulkinnassa. \nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin hein\u00e4-elokuussa 2024 Helsingin Sanomien verkko-sivujen juttuarkistosta presidentinvaaleja koskevilla hakusanoilla. Tutkimus-aineisto koostui yhteens\u00e4 30 lehtijutusta, joiden analysointiin k\u00e4ytettiin diskurssianalyysi\u00e4. Diskurssianalyysin avulla aineistosta tunnistettiin kymmenen toistuvaa diskurssia, joiden tunnistettiin liittyv\u00e4n joko politiikan tai yksityisel\u00e4m\u00e4n teemoihin. Diskurssit nimettiin sis\u00e4ll\u00f6n ja kielellisten valintojen mukaan presidenttiehdokkaan johtajuutta kuvaavasti, kuten \u201dpuolueensa edustaja\u201d tai \u201dvakaa perhe-el\u00e4m\u00e4\u201d. \nTutkielma osoittaa, ett\u00e4 mediassa toistuvat diskurssit rakentavat presidenttiehdokkaalle moniulotteisen johtajuuskuvan, jossa yhdistyy politiikan ammattilaisuus ja yksityisel\u00e4m\u00e4. Lis\u00e4ksi voidaan todeta, ett\u00e4 arkkityypit vaikuttavat siihen, mit\u00e4 johtajuuden piirteit\u00e4 mediassa korostetaan ja miten niit\u00e4 kielellisesti konstruoidaan, heijastaen alitajuisia malleja, jotka ohjaavat sek\u00e4 median ett\u00e4 yleis\u00f6n k\u00e4sityksi\u00e4 johtajuudesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-02-07T09:27:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-07T09:27:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502071867", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100077
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3b91300d-8040-42b9-a6ea-78906e4ff187\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202502071867.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sirviö, Suvi Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi Johtaminen Management and Leadership
title Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi
title_full Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi
title_fullStr Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi
title_full_unstemmed Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi
title_short Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi
title_sort johtajuuskuvan muodostuminen mediassa presidenttiehdokkaan arkkityyppi
title_txtP Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi
topic Johtaminen Management and Leadership
topic_facet Johtaminen Management and Leadership
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100077 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502071867
work_keys_str_mv AT sirviösuvi johtajuuskuvanmuodostuminenmediassapresidenttiehdokkaanarkkityyppi