Relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattorityössä

Tutkielma jäsentää opiskeluhuollon kuraattoreiden relationaalista asiantuntijuutta. Tavoitteena on opiskeluhuollon kuraattoreiden asiantuntijuuteen liittyvien kokemusten ymmärtäminen sekä siihen liittyvän ajattelutavan jäsentäminen ja kuvaaminen. Tutkielman käsitteenä toimii relationaalisen asiantun...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hietala, Hanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100070
_version_ 1826225748647608320
author Hietala, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hietala, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hietala, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hietala, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma jäsentää opiskeluhuollon kuraattoreiden relationaalista asiantuntijuutta. Tavoitteena on opiskeluhuollon kuraattoreiden asiantuntijuuteen liittyvien kokemusten ymmärtäminen sekä siihen liittyvän ajattelutavan jäsentäminen ja kuvaaminen. Tutkielman käsitteenä toimii relationaalisen asiantuntijuuden käsite (Edwards 2010). Tutkimuskysymys on, millaisia näkemyksiä opiskeluhuollon kuraattoreilla on relationaalisesta asiantuntijuudesta? Tutkielman avulla saadaan empiiristä tietoa opiskeluhuollon kuraattorityön relationaalisen asiantuntijuuden jäsentymisestä opiskeluhuollon kuraattoreiden itsensä määrittelemänä. Tutkielma mukailee fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen periaatteita (ks. Varto 1992, 85-92). Tutkielman aineistona toimii kolmella paikkakunnalla toukokuussa 2024 toteutetut fokusryhmäkeskustelut. (ks. Kuntsi ja Paavolainen 2019). Fokusryhmäkeskusteluun osallistui yhteensä 13 opiskeluhuollon kuraattorin tehtävissä esi- ja perusopetuksessa ja/tai toisella asteella toimivaa sosiaalihuollon laillistettua ammattihenkilöä. Tutkielman analyysin lopputuloksena aineistosta paikantuu neljä teemaa, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen jäsentäen opiskeluhuollon kuraattoreiden relationaalista asiantuntijuutta. Teemat ovat asiakasymmärryksen välittäjä, osallisuuden edistäjä, opiskeluhuollon rakenteet ja yhteinen tieto. Tutkielman tulosten perusteella opiskeluhuollon kuraattoreiden relationaalisen asiantuntijuuden jäsentymistä kuvaa organisaatioiden ja asiantuntijuuksien limittyminen, työskentelyn dialogisuus sekä yhteisesti muodostettu tieto. Relationaalista asiantuntijuutta syntyy ja kehittyy opiskeluhuollossa silloin, kun oppilaitokseen on muodostunut yhteistyötä ja toimijoiden osallisuutta ja keskinäistä luottamusta tukeva työskentelykulttuuri, jota myös toiminnanrakenteet, yhteiset suunnitelmat sekä johtaminen tukevat sekä ohjaavat. Tulosten perusteella relationaalinen asiantuntijuus edellyttää toimijoilta oman asiantuntijuuden sanoittamista, toisen asiantuntijuuden arvostamista ja tunnistamista sekä ammattilaisten välistä vuorovaikutusta ja kohtaamisen taitoja. Tulosten perusteella relationaalisen asiantuntijuuden rakentumiseksi keskeistä ovat myös toimijoiden tahto yhteistyöhön, toisten ymmärtämiseen sekä osallisuutta edistävään työskentelyyn. Tutkielmassa nousee esille, että opiskeluhuollon kuraattorit voivat toiminnallaan edistää opiskeluhuollon toimijoiden osallisuutta sekä välittää sosiaalityön asiantuntijoina asiakasymmärrystä muulle opiskeluhuollon toimijaverkostolle. Opiskeluhuollon kuraattorit myös tukevat asiakkaan osallisuutta sekä sitä kautta edistävät asiakaslähtöisyyttä laajemminkin opiskeluhuollon toiminnassa.
first_indexed 2025-02-07T21:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Turtiainen, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hietala, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-07T06:12:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-07T06:12:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100070", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma j\u00e4sent\u00e4\u00e4 opiskeluhuollon kuraattoreiden relationaalista asiantuntijuutta. Tavoitteena on opiskeluhuollon kuraattoreiden asiantuntijuuteen liittyvien kokemusten ymm\u00e4rt\u00e4minen sek\u00e4 siihen liittyv\u00e4n ajattelutavan j\u00e4sent\u00e4minen ja kuvaaminen. Tutkielman k\u00e4sitteen\u00e4 toimii relationaalisen asiantuntijuuden k\u00e4site (Edwards 2010). Tutkimuskysymys on, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 opiskeluhuollon kuraattoreilla on relationaalisesta asiantuntijuudesta? \nTutkielman avulla saadaan empiirist\u00e4 tietoa opiskeluhuollon kuraattority\u00f6n relationaalisen asiantuntijuuden j\u00e4sentymisest\u00e4 opiskeluhuollon kuraattoreiden itsens\u00e4 m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4n\u00e4. Tutkielma mukailee fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen periaatteita (ks. Varto 1992, 85-92). Tutkielman aineistona toimii kolmella paikkakunnalla toukokuussa 2024 toteutetut fokusryhm\u00e4keskustelut. (ks. Kuntsi ja Paavolainen 2019). Fokusryhm\u00e4keskusteluun osallistui yhteens\u00e4 13 opiskeluhuollon kuraattorin teht\u00e4viss\u00e4 esi- ja perusopetuksessa ja/tai toisella asteella toimivaa sosiaalihuollon laillistettua ammattihenkil\u00f6\u00e4. \nTutkielman analyysin lopputuloksena aineistosta paikantuu nelj\u00e4 teemaa, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen j\u00e4sent\u00e4en opiskeluhuollon kuraattoreiden relationaalista asiantuntijuutta. Teemat ovat asiakasymm\u00e4rryksen v\u00e4litt\u00e4j\u00e4, osallisuuden edist\u00e4j\u00e4, opiskeluhuollon rakenteet ja yhteinen tieto. \nTutkielman tulosten perusteella opiskeluhuollon kuraattoreiden relationaalisen asiantuntijuuden j\u00e4sentymist\u00e4 kuvaa organisaatioiden ja asiantuntijuuksien limittyminen, ty\u00f6skentelyn dialogisuus sek\u00e4 yhteisesti muodostettu tieto. Relationaalista asiantuntijuutta syntyy ja kehittyy opiskeluhuollossa silloin, kun oppilaitokseen on muodostunut yhteisty\u00f6t\u00e4 ja toimijoiden osallisuutta ja keskin\u00e4ist\u00e4 luottamusta tukeva ty\u00f6skentelykulttuuri, jota my\u00f6s toiminnanrakenteet, yhteiset suunnitelmat sek\u00e4 johtaminen tukevat sek\u00e4 ohjaavat. \nTulosten perusteella relationaalinen asiantuntijuus edellytt\u00e4\u00e4 toimijoilta oman asiantuntijuuden sanoittamista, toisen asiantuntijuuden arvostamista ja tunnistamista sek\u00e4 ammattilaisten v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta ja kohtaamisen taitoja. \nTulosten perusteella relationaalisen asiantuntijuuden rakentumiseksi keskeist\u00e4 ovat my\u00f6s toimijoiden tahto yhteisty\u00f6h\u00f6n, toisten ymm\u00e4rt\u00e4miseen sek\u00e4 osallisuutta edist\u00e4v\u00e4\u00e4n ty\u00f6skentelyyn. Tutkielmassa nousee esille, ett\u00e4 opiskeluhuollon kuraattorit voivat toiminnallaan edist\u00e4\u00e4 opiskeluhuollon toimijoiden osallisuutta sek\u00e4 v\u00e4litt\u00e4\u00e4 sosiaality\u00f6n asiantuntijoina asiakasymm\u00e4rryst\u00e4 muulle opiskeluhuollon toimijaverkostolle. Opiskeluhuollon kuraattorit my\u00f6s tukevat asiakkaan osallisuutta sek\u00e4 sit\u00e4 kautta edist\u00e4v\u00e4t asiakasl\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4 laajemminkin opiskeluhuollon toiminnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-07T06:12:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-07T06:12:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "relationaalinen asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteinen tieto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fokusryhm\u00e4keskustelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattority\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": "", "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502071858", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijahuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilashuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukuraattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100070
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a37dd72a-359b-4a21-b455-0dbd1c855f93\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202502071858.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hietala, Hanna Relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattorityössä relationaalinen asiantuntijuus yhteinen tieto fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus fokusryhmäkeskustelu Sosiaalityö Social Work 210 asiantuntijuus opiskelijahuolto oppilashuolto sosiaalityö koulukuraattorit moniammatillisuus
title Relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattorityössä
title_full Relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattorityössä
title_fullStr Relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattorityössä Relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattorityössä
title_full_unstemmed Relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattorityössä Relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattorityössä
title_short Relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattorityössä
title_sort relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattorityössä
title_txtP Relationaalinen asiantuntijuus opiskeluhuollon kuraattorityössä
topic relationaalinen asiantuntijuus yhteinen tieto fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus fokusryhmäkeskustelu Sosiaalityö Social Work 210 asiantuntijuus opiskelijahuolto oppilashuolto sosiaalityö koulukuraattorit moniammatillisuus
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö asiantuntijuus fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus fokusryhmäkeskustelu koulukuraattorit moniammatillisuus opiskelijahuolto oppilashuolto relationaalinen asiantuntijuus sosiaalityö yhteinen tieto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100070 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502071858
work_keys_str_mv AT hietalahanna relationaalinenasiantuntijuusopiskeluhuollonkuraattorityössä