Organisaation vetovoima ja työntekijän sitoutuminen sisällönanalyysi sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksista

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksia työnantajavetovoiman ja työntekijöiden sitouttamisen näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten työnantajat pyrkivät houkuttelemaan ja sitouttamaan sosiaalityöntekijöitä rekrytointivaiheessa. Tutkimuksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Manninen, Eero
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100067
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksia työnantajavetovoiman ja työntekijöiden sitouttamisen näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten työnantajat pyrkivät houkuttelemaan ja sitouttamaan sosiaalityöntekijöitä rekrytointivaiheessa. Tutkimuksen aineistona käytetään syksyllä 2024 kerättyjä sosiaalityöntekijöiden vakituisten virkojen työpaikkailmoituksia. Työpaikkailmoitukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineistosta muodostettiin kuusi teemaa, joiden avulla työnantajat pyrkivät houkuttelemaan ja sitouttamaan työnhakijoita: hyvinvointi ja terveys, johtaminen ja tuen tarjoaminen, työn joustavuus, perehdytys ja ammatillinen kehitys, taloudelliset edut sekä organisaatiokulttuuri ja työn luonne. Tutkimus herättää pohdintaa työnantajien tavoista vastata sosiaalityöntekijöiden haastavaan työmarkkinatilanteeseen, mutta nostaa samalla esiin kysymyksen siitä, kuinka hyvin työnantajat kykenevät huomioimaan myös pitkäaikaiset työntekijänsä. Muodostettuja teemoja tarkasteltiin Meyerin ja Allenin (1991) kolmen komponentin mallin avulla. Tulosten perusteella työnantajat pyrkivät sitouttamaan työntekijöitä ensisijaisesti affektiivisen ja jatkuvuuteen perustuvan sitoutumisen keinoin korostamalla työyhteisön merkitystä, työilmapiiriä sekä taloudellisia etuja. Normatiivinen sitoutuminen jäi aineistossa vähäisempään rooliin ja se näkyi lähinnä työn arvoja ja työn merkityksellisyyttä korostavana puheena. Työn houkuttelevuuden mittaamisessa hyödynnettiin Berthonin ym. (2005) työnantajavetovoimamittaria. Tulosten perusteella sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksissa korostuivat kiinnostusarvo, taloudelliset arvot, sosiaaliset arvot ja kehitysarvo. Työpaikkailmoituksissa korostettiin esimerkiksi työn monipuolisuutta, merkityksellisyyttä ja haastavuutta. Useat työnantajat lupasivat työntekijöille huolellisen perehdytyksen ja erilaisia taloudellisia houkuttimia, kuten vetovoimalisiä. Taloudelliset tekijät, kuten palkka ja muut edut, olivat näkyvin osa ilmoituksia, mutta niissä oli havaittavissa myös merkittäviä tehtäväkohtaisia eroja