”Kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen” varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan

Varhaiskasvatuksen johtajien työnkuva on moninaistunut ja painopiste on siirtynyt enemmän hallinnollisiin töihin, johtuen varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisista sekä taloudellisista muutoksista, jolloin pedagoginen johtaminen jää vähemmälle. Tämän vuoksi on merkityksellistä tarkastella varhaiskasvat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Anttila, Jenna, Hellstedt, Nora
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100034
_version_ 1826225701394579456
author Anttila, Jenna Hellstedt, Nora
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Anttila, Jenna Hellstedt, Nora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Anttila, Jenna Hellstedt, Nora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Anttila, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatuksen johtajien työnkuva on moninaistunut ja painopiste on siirtynyt enemmän hallinnollisiin töihin, johtuen varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisista sekä taloudellisista muutoksista, jolloin pedagoginen johtaminen jää vähemmälle. Tämän vuoksi on merkityksellistä tarkastella varhaiskasvatuksessa työskenteleviä erillisiä pedagogisia johtajia ja lisätä ymmärrystä heidän työnkuvastaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui yhdeksän varhaiskasvatuksen pedagogisen johtajan kolmesta ryhmähaastattelusta. Haastattelut toteutettiin kesän ja syksyn 2024 aikana. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineiston perusteella luotiin seitsemän yläteemaa, joista jaettu johtajuus, toimintakulttuurin kehittäminen, pedagoginen vastuu, laadun seuranta ja arviointi, ammatillisen osaamisen tukeminen sekä moniammatillinen yhteistyö kuvaavat pedagogisten johtajien työnkuvan sisältöä. Yläteema työnkuvan moninaisuus puolestaan kuvaa työnkuvan sisältöjen luonnetta. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta pedagogisen johtajan työnkuvan olevan merkityksellinen osa varhaiskasvatuksen johtamisrakenteita, jossa jaetun johtajuuden nähtiin luovan edellytykset pedagogisen johtamisen toteutumiselle. Toimintakulttuurin kehittäminen nähtiin pedagogisen johtajan työn ydintehtävänä, jossa korostui erityisesti arjen laatutyö. Pedagogisen johtajan rooli korostuu erityisesti suunnannäyttäjänä ja pedagogisen keskustelun ylläpitäjänä osana toimintakulttuurin kehittämistä sekä henkilöstön ammatillisen osaamisen tukemista.
first_indexed 2025-02-06T21:01:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltoper\u00e4, Kaisu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hellstedt, Nora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-06T07:16:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-06T07:16:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatuksen johtajien ty\u00f6nkuva on moninaistunut ja painopiste on siirtynyt enemm\u00e4n hallinnollisiin t\u00f6ihin, johtuen varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisista sek\u00e4 taloudellisista muutoksista, jolloin pedagoginen johtaminen j\u00e4\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4lle. T\u00e4m\u00e4n vuoksi on merkityksellist\u00e4 tarkastella varhaiskasvatuksessa ty\u00f6skentelevi\u00e4 erillisi\u00e4 pedagogisia johtajia ja lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 heid\u00e4n ty\u00f6nkuvastaan.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui\nyhdeks\u00e4n varhaiskasvatuksen pedagogisen johtajan kolmesta ryhm\u00e4haastattelusta. Haastattelut toteutettiin kes\u00e4n ja syksyn 2024 aikana. Aineistonanalyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Aineiston perusteella luotiin seitsem\u00e4n yl\u00e4teemaa, joista jaettu johtajuus, toimintakulttuurin kehitt\u00e4minen, pedagoginen vastuu, laadun seuranta ja arviointi, ammatillisen osaamisen tukeminen sek\u00e4 moniammatillinen yhteisty\u00f6 kuvaavat pedagogisten johtajien ty\u00f6nkuvan sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Yl\u00e4teema ty\u00f6nkuvan moninaisuus puolestaan kuvaa ty\u00f6nkuvan sis\u00e4lt\u00f6jen luonnetta.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella voidaan todeta pedagogisen johtajan ty\u00f6nkuvan olevan merkityksellinen osa varhaiskasvatuksen johtamisrakenteita, jossa jaetun johtajuuden n\u00e4htiin luovan edellytykset pedagogisen johtamisen toteutumiselle. Toimintakulttuurin kehitt\u00e4minen n\u00e4htiin pedagogisen johtajan ty\u00f6n ydinteht\u00e4v\u00e4n\u00e4, jossa korostui erityisesti arjen laatuty\u00f6. Pedagogisen johtajan rooli korostuu erityisesti suunnann\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja pedagogisen keskustelun yll\u00e4pit\u00e4j\u00e4n\u00e4 osana toimintakulttuurin kehitt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n ammatillisen osaamisen tukemista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-06T07:16:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-06T07:16:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKun on mahdollisuuksia keskitty\u00e4 vain siihen pedagogiseen johtamiseen\u201d : varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ty\u00f6nkuvastaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": "", "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502061823", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100034
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bb9b30c4-bcd5-4e02-bcaa-a5e35d8d90a0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202502061823.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anttila, Jenna Hellstedt, Nora ”Kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen” : varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan varhaiskasvatuksen johtaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 toimintakulttuuri laatu varhaiskasvatus kehittäminen pedagoginen johtaminen
title ”Kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen” : varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan
title_full ”Kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen” : varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan
title_fullStr ”Kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen” : varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan ”Kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen” : varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan
title_full_unstemmed ”Kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen” : varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan ”Kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen” : varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan
title_short ”Kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen”
title_sort kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan
title_sub varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan
title_txtP ”Kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen” : varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan
topic varhaiskasvatuksen johtaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 toimintakulttuuri laatu varhaiskasvatus kehittäminen pedagoginen johtaminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kehittäminen laatu pedagoginen johtaminen toimintakulttuuri varhaiskasvatuksen johtaminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100034 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502061823
work_keys_str_mv AT anttilajenna kunonmahdollisuuksiakeskittyävainsiihenpedagogiseenjohtamiseenvarhaiskasvatuksenped