”Kun on mahdollisuuksia keskittyä vain siihen pedagogiseen johtamiseen” varhaiskasvatuksen pedagogisten johtajien näkemyksiä työnkuvastaan

Varhaiskasvatuksen johtajien työnkuva on moninaistunut ja painopiste on siirtynyt enemmän hallinnollisiin töihin, johtuen varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisista sekä taloudellisista muutoksista, jolloin pedagoginen johtaminen jää vähemmälle. Tämän vuoksi on merkityksellistä tarkastella varhaiskasvat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Anttila, Jenna, Hellstedt, Nora
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100034
Description
Summary:Varhaiskasvatuksen johtajien työnkuva on moninaistunut ja painopiste on siirtynyt enemmän hallinnollisiin töihin, johtuen varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisista sekä taloudellisista muutoksista, jolloin pedagoginen johtaminen jää vähemmälle. Tämän vuoksi on merkityksellistä tarkastella varhaiskasvatuksessa työskenteleviä erillisiä pedagogisia johtajia ja lisätä ymmärrystä heidän työnkuvastaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui yhdeksän varhaiskasvatuksen pedagogisen johtajan kolmesta ryhmähaastattelusta. Haastattelut toteutettiin kesän ja syksyn 2024 aikana. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineiston perusteella luotiin seitsemän yläteemaa, joista jaettu johtajuus, toimintakulttuurin kehittäminen, pedagoginen vastuu, laadun seuranta ja arviointi, ammatillisen osaamisen tukeminen sekä moniammatillinen yhteistyö kuvaavat pedagogisten johtajien työnkuvan sisältöä. Yläteema työnkuvan moninaisuus puolestaan kuvaa työnkuvan sisältöjen luonnetta. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta pedagogisen johtajan työnkuvan olevan merkityksellinen osa varhaiskasvatuksen johtamisrakenteita, jossa jaetun johtajuuden nähtiin luovan edellytykset pedagogisen johtamisen toteutumiselle. Toimintakulttuurin kehittäminen nähtiin pedagogisen johtajan työn ydintehtävänä, jossa korostui erityisesti arjen laatutyö. Pedagogisen johtajan rooli korostuu erityisesti suunnannäyttäjänä ja pedagogisen keskustelun ylläpitäjänä osana toimintakulttuurin kehittämistä sekä henkilöstön ammatillisen osaamisen tukemista.