Summary: | Tarkastelen maisterintutkielmassani toisen asteen opiskeluhuollon
kuraattoreiden työssään kokemaa eettistä kuormitusta. Kysyn, millaisissa tilanteissa kuraattorit kokevat eettistä kuormitusta ja mikä sen aiheuttaa. Lisäksi kysyn, miten kuraattorit käsittelevät eettistä kuormitusta ja millaisia keinoja he kuvaavat kuormituksesta selviytymiseksi. Teoreettinen viitekehykseni rakentuu eettisestä näkökulmasta sosiaalityöhön. Tarkastelen eettisyyttä ja ammattietiikkaa sosiaalityöntekijän työssä sekä määrittelen eettisen kuormituksen ja työhyvinvoinnin käsitteitä ja niiden yhteyttä toisiinsa. Hyödynnän Sarah Banksin eettisen työn käsitettä, jonka avulla jäsennän saamiani tutkimustuloksia. Tutkielman aineisto on kerätty anonyymeina kirjoituksina toisen asteen kuraattoreina eri hyvinvointialueilla työskenteleviltä. Aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tuloksissa nähdään eettisesti haastavien tilanteiden sekä eettisen kuormituksen olevan eri tavoin läsnä kuraattorityössä ja herättävän erilaisia tunteita. Kuormittavat tilanteet liittyvät asiakkaisiin, työnkuvaan ja rooleihin, arvoihin, työyhteisöihin, rakenteisiin sekä yhteiskunnalliseen kontekstiin. Lisäksi tuloksissa kuvastuu erilaisia kuraattoreiden käyttämiä keinoja kuormituksesta selviämiseksi sekä työtä tukevia rakenteita, jotka auttavat vähentämään koettua kuormitusta. Tulosten perusteella toisella asteella toimivien kuraattoreiden roolia tulisi selkiyttää. Lisäksi kuraattoreihin kohdistuvia erilaisia odotuksia ja vaatimuksia tulisi tarkastella kuormituksen vähentämiseksi. Tätä tukee myös aiempien tutkimusten löydökset. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kuraattoreiden eettisen kuormituksen tunnistamiseksi sekä kuormituksen vähentämiseen ja hallitsemiseen vaikuttavien keinojen lisäämiseksi. Eettinen kuormitus ja sitä aiheuttavat tilanteet on keskeistä huomioida yhtenä näkökulmana edistettäessä toisen asteen kuraattoreiden työhyvinvointia.
|